Malaysia & Singapore

2 mei 2013

14 maart / 17 april

Het is alweer eventjes geleden dat ik heb geschreven. Maar wat ze zeggen... Geen nieuws is goed nieuws :-)

Na het prachtige zuiden van Thailand gingen we dan via Koh Lanta naar Maleisië! We wisten van te voren al dat het niet toegestaan was om naar Borneo te gaan. Heel jammer want dat was juist het mooiste deel wat we heel graag wilden zien, maar het werd echt verboden voor westerlingen om daar te reizen. Borneo en de Filipijnen zijn het oneens met elkaar en daarom ligt de boel een beetje overhoop.
Maar da makt niks zeggen we dan en we nemen gewoon extra de tijd om overal alles te bewonderen.

Langkawi:
Het eerste eilandje van Maleisië en al meteen indrukwekkend! We kwamen aan  at the terminal en wisten eigenlijk nog helemaal niks. Gelukkig hadden we al onze bagage op de kar gepleurd en mee rondgescheurd. Natuurlijk moesten we daar achteraf voor betalen, maar gelukkig deed papa dat voor ons. Een lieve oude man die ons dan wel naar een hostel wilde brengen. Dus op in z'n jaren 50 bus, die nog net niet van ellende uit elkaar viel, besloten we om hem dan ook tegemoet te komen en deden een tussenstop @ de dichtstbijzijnde Mac. Schijnt goed te zijn voor de auto ;-)
Zo hebben we van het prachtige witte strand en weer van onze vele scootertrippies genoten. Erg leuk weer. Alleen deze keer moesten we racen, want er was een échte hele donkere wolk op komst. En ja net op tijd voor de ontzettend harde tropische bui gesetteld voor dn tillevisie. Timing komt met dn tijd!

Penang:
Op met de grootste herrie Ferry naar het volgende eilandje. Het leek wel een speeltuin voor de kinderen en dan een wedstrijdje wie kan het hardste en vooral het langste gillen. Dat maartje en ik elkaar aankeken van..... Nohh ik mis het werken met de kids eigenlijk niet zo erg (meer :))
Niet wetend dat we daar nog 2 grotere kids tegen zouden komen.
We besloten s avonds na Georgetown, little inda en botanical garden te hebben bekenen.... rustig een drankje te gaan doen en daar kwamen we ons altijd plezante Karolieneke tegen.
We hadden haar al eerder ontmoet in Vietnam en toen al lol, maar gingen een andere kant op. Ze zag ons en vroeg of we mee iets wilden drinken met jaaaa haar enige echte negroïde couchsurf Gentlemans.
And 'gentlemans they were'. De volgende dag waren wij ook uitgenodigd om te couchsurfen. Dat wil zeggen dat je via een site slaapplaatsen kan uitwisselen, een heel leuk project eigenlijk, maar soms pakt het verassend uit.
Ook deze keer. Samen zijn we naar het national park gegaan en wat zo goed begon, zo verschrikkelijk ongemakkelijk (maar natuurlijk ook weer grappig) dat het eindigde. De jongens wilden overduidelijk goed voor ons 'zorgen en dat we niks tekort kwamen'. Hier waren we dus echt niet van gediend (met de deur op slot slapen)..en de volgende ochtend waren ze vertrokken en de sleutels achtergelaten, oftewel, zoek het maar uit. Nou dat hebben we gedaan! Een wagen volgeladen, met zn alle dubbelgevouwen in een fiat panda, een race tegen de klok om onze bus te halen.
So de les van deze keer: 'Once you go black, you never come back!' Joee hatoeee!!!
Alles samen een ervaring om nooit te vergeten een nieuw reismaatje erbij en heeeeeeel veel lachbuien later, was het weer tijd voor de next stop!

Ipoh/Cameron Higlands and the club:
Ons Karootje heeft zoveel vrienden her en der gemakt. Dat ook hier onze lieve Lee (62 jaar) een local al bijna meteen klaar stond om als een echte gids en bijna onze Maleisische papa de beste en de leukste plekjes te laten zien en vooral ervoor te zorgen dat we in a good way niks te kort kwamen!!
Hiervoor hebben we onze eerste vrijwilligersproject uitgevoerd. We kwamen langs een dierenwinkel waar zoveel lieve hondjes samen in een te klein hokje zaten opgesloten, dat ik besloot om me voor te doen als iemand die voor Greenpeace werkt en...... Of de hondjes morgen uit het hok mochten en een rondje mochten wandelen. Na lang aandringen als een echte Greenpeace vertgenwoordiger, mochten we dan echt op pad met onze lieve hondjes Bella, Fluffy, Jip & Janneke. Heeeel leuk. De hondjes waren dol enthousiast en wij ook!!!
Daarna zijn we samen met Lee eerst at the club gaan ontbijten en zijn we heel de dag op pad geweest. Wat had die man energie en was nog echt fanatiek, dat hij vaak in de lach schoot om onze 'energieke jonge beentjes'. Naar de cave, fruit en biscuitjes eten en in de middag naar de top van de berg rijden om dan jawel met onze stoere Bruce Lee te gaan white water raften!!!
Na een heftige en zeer actieve dag, had Lee ook verblijf geregeld at the club. Super!! Heerlijk zwemmen in een huge zwembad en de bedjes lagen ook hemels.
We zijn daar ook een dag op pad geweest met andere clubmembers  Joe&Lo. Met z'n alle op de zeilboot van Jürgen en Sabina. Soort van famous couple. Zij zijn in 2008 gegijzeld door echte piraten en hebben echt een rottijd gehad, maar zijn er samen weer bovenop gekrabbeld! Heel interessant en gezellig gekletst na een Jammie deutche schnitzel!!!!

Lee en zijn vriend Ching zijn vervolgens ook naar Cameron Highlands gekomen toen wij er waren. Daar zijn we naar de tea plantages gegaan en naar de boerderij van zijn vriend, waar we een rondleiding kregen en een gratis fotoshoot :)) ze genieten echt van de kleinste dingen en wij natuurlijk ook!!
De dag mooi afgesloten met een lekker ijsje bij de strawberry farm. Jammie Jammie. En toen begon ik een beetje ziek te worden...
We zijn flink verwend door de members van de club. Ze behandelden ons echt als 1 van hun en waren zo gastvrij. Waardeer het echt zo erg en heb vaak gedacht hoe bijzonder het is dat er nog zo'n lieve mensen bestaan. Alsof het nog niet genoeg was kregen we 's avonds nog een echte live optreden van the club members. Joe de gitarist, Ching ook zijn instrumentje en onze Lee was de zanger van de band. Wat hebben we genoten, lekker zingen en dansen!!! Ik zal dit nooit meer vergeten, heel bijzondere tijd gehad met bijzonder lieve mensen!!!!

Kuala Lumpur:
Spulletjes weer inpakken en op naar de bus to KL. Ik was helemaal niet lekker en bij aankomst door de stad lopen naar ons Hostel droop het zweet aan alle kanten. Het was echt tijd om m'n bed in te kruipen en voorlopig niet uit te gaan. En dat was ook zo!! Het werd iedere dag alleen maar erger en een keelontsteking en nog wat koorts erbij en KL kon niet meer stuk ;) na eerst 4 dagen Kuala Lumpur vanuit m'n bunker te zien in Fern Loft mijn kamer, 4 muren zonder raam. Was het tijd om Kuala Lumpur in real life te zien!!
Daar de bekende Towers bezocht. Super om in het echt te zien!
Daarna als echte backpackers het 5* traders hotel binnengesneaked en voor maar liefst 15€ een watertje gedronken at the rooftopbar. Maar het was het waard. Echt een luxe prachtige bar op de 52e verdieping, super hoog en natuurlijk super uitzicht!!!
Ook nog de echte backpackers rooftop bar bezocht en een echte hop om hop of bus door KL. Waar we hier en daar lopende zwarte tafelkleedjes zagen oftewel de donkere wolkjes die heel slim al een parapluutje droeg.
Plotseling stopte de bus bij een van de vele grote winkelcentra, deze had er zelfs een rollercoaster ingebouwd haha. En niks gekocht off course ;)
Afgesloten met dr. Fish of te wel dr. Terror!! Normaal zijn het kleine visjes maar deze keer wat groter, nog net geen karpers ;) en om dan met je voeten in het water te gaan en het gevoel is onbeschrijfelijk!! Met z'n 3e hebben we alles bij elkaar geschreeuwd en gelachen :)))

Malaka:
Hier zagen we ons Bels vriendinneke weer die was al een nacht eerder in onze schoolkamp slaapzaal. Malaka was een mooi sfeervol stadje, wat je eigenlijk het gevoel gaf dat je weer in Europa was. Beetje vanalles te zien. Ook hebben we daar een boottochtje gedaan en een echte Maleisische bruidskleding gepast en natuurlijk dan de daarbij horende bruidshoot. Als we dan toch het gevoel hadden dat we in Europa waren, hebben we regelmatig bij de Dutch harbour gegeten en een bios avondje. S avonds veranderde de fiets taxis in een bijna echte lichtjes fiets parade met leuke discomuziek, geweldig!! Hele fijne dagen en de volgende dag was het tijd voor onze bustrip to Serantut.

Serantut/ Taman Negara:
De planning was om 8 uur de eerste bus bij het station te halen. Dus dat wil zeggen om 7 uur zeker onderweg naar het station zijn. Maar deze 2 blondines werden na een musquito war night wakker om 7.55, no way dat we nog op tijd voor de bus zouden zijn!!
We gingen het er toch maar op wagen! Heel slim en onbewust de camera's ontlopen, totdat we de ingang naderden.
Precies om 8.30 waren we bij het station. Hup naar de balie en vragen naar de bus. 'Ja maar die is allang weg'. Allang weg?! Zeiden we alle 2. We hebben heel de tijd gewacht ;) (en geen geld voor nieuwe tickets). Om een lang verhaal kort te maken. Na 2 uur wachten moesten we naar de security komen. Toen we aankwamen had de man beelden van ons. 'Dames hoe laat waren jullie hier?'
Uhhh 7.30 ofzo? 'Of bedoel je 8.30? En hij laat beelden zien dat we aan komen lopen. Maartje zei al ohhh hier kunnen we ons niet meer uitpraten, maar waagde erop. 'Meneer heb je gezien hoe rustig we aan komen lopen? Kan niet waar zijn'... En warempel echt waar het werkte! We kregen ons geld terug van de bus die we hadden gemist en een ticket voor de andere.
'If you never try, you'll never know'.... soooooo Lets go!!! To the oldest jungle!

Na dit avontuur stond ons een ander avontuur te wachten.. The nightsafari en de jungle walk en offcourse the overnight in the jungle die nog het meest avontuurlijke van allemaal was!!! We sliepen met z'n 2e in een 4dorm room dus we waren blij. Maar na de nightsafari, met de jeep door de stromende regen diertjes spotten, gingen we met z'n 2e slapen. Toen kregen we ongevraagd visite van bedbugs!! En geloof me, echt niet gezellig of leuk als die op visite komen!! Na de hele nacht draaien (bedbugjes pletten) krabben en zuchten was het tijd voor de jungle walk. Het was een gave ervaring om door de oudste jungle te lopen, maar van alle hikes die we hebben gedaan vond ik het niet echt geweldig, het stuk waar we liepen leek zelfs klein in plaats van dat je het gevoel had dat je in de grootste jungle was. Maar hey we hebben daar wel de echte bedbugs gespot dus alllllemaal waard he!

Perenthian Island:
Omdat we Borneo helaas niet konden binnentreden besloten we onze laatste dagen door te brengen on Paradise called Perenthian Island. De dag van aankomst prachtig weer en de rit met de jetty ernaar toe was echt heel leuk!
Rond 18u kwamen daar aan en moesten op zoek naar een hostel.
Eenmaal het eiland met al onze tassen doorkruist , bleek er geen kamer beschikbaar te zijn. Oh oh wat nu!! Gelukkig hadden we hele aardige Belgische jongens leren kennen die ons hadden aangeboden om bij hun op de grond te slapen. Eerlijk gezegd lag het goed en hebben we lekker geslapen :))
Je raadt het al met aankomst was het prachtig weer maar de dagen erna werden alleen maar slechter!!! Het eindigde met rainrainrain. Daar hebben we de snorkeltocht gedaan in de stromende regen, wat eigenlijk wel extra leuk had gemaakt. Turtles, babyhaaitjes, Nemo en friends gezien, echt helemaal toppie!!!!!
S avonds naar het openlucht theater, waar iedere dag een leuke film werd afgespeeld. lekker uitgerust en genoten en tegen elkaar gezegd, 5 maanden aan het reizen, regen on paradise...... We hebben echt niks te klagen en dat doen we ook zeker niet!!! (K*t eiland, k*t regen ahhh get me out of hereeee, nee hoor grapje!!!)

14-17 april Singapore
Een maand Maleisië is weer voorbij gevlogen en wat hebben we hiervan genoten!!! Vooral de ontmoeting met onze Maleische Friends heeft het zo bijzonder gemaakt en natuurlijk ons Bels vriendinneke en niet te vergeten de schoonheid van Maleisië zelf!

Vanuit Maleisië met de nachttrein naar Singapore!
Dit betekende 12 uur zonder stoel de rit zien te overleven. Dat was dus van de ene lege stoel voor een half uur en op naar de volgende dat we het na 10 uur hadden opgegeven en als echte locals op de grond de laatste 2 uur hebben doorgebracht en als een blok in slaap gevallen!
Daarna nog een busje hier en daar helemaal bepakt en lopend op zoek naar ons hostel. Want Singapore staat bekend als de schoonste stad van de wereld maar ook very very expensive. Dus geen tuctuc of motorbikes die je kunnen vervoeren. Hier verbleven we in een vrij goedkoop hostel o dat de tweede nacht gratis was. We deelden de kamer met heerlijk ruikende Dames uit India en ze wilden alles maar dan ook alles weten op de meest irritantste momenten. Ze hadden dan ook alle 2 de traditionele rode stip op hun voorhoofd. Ik had gehoopt dat het de power knop aan/uit was. Die knop van hun... die werkte niet meer, helaas :))
We zijn de stad gaan verkennen, echt een prachtige stad en inderdaad super schoon. Ook is het verboden om te roken, behalve op plekjes waar het is aangegeven, maar dat is natuurlijk nergens/weinig!
Je hebt daar een geweldig groot hotel waar bovenop een boot is gebouwd. Marina Bay. Ook deze keer weer het hotel binnen gesneaked om een alcoholvrij drankje te drinken, natuurlijk omdat alcohol helemaal niet goed voor je is en ook een beetje vanwege de portemonnee ;)
Heel gaaf en ook weer een prachtig uitzicht over de stad. Alhoewel ik bijna niet goed werd toen ik over de railing ging hangen (hoogtevrees) of was het om de mannen die ons kwamen vergezellen?! Het waren 2 mannen tussen de 30/40 die ons uitnodigden om met hun de volgende dag bij een écht restaurant te eten ipv backpackers eten (booooring)
Maar wij hadden wel iets beters te doen!
Namelijk naar attractie park Universal met de best travelmate of the whole Universal =) wat een geweldige dag weer met super veel lol en rondgerend als kleine kindjes. Jippie joooo

Hierna kreeg de reis een andere wending....
After surprising myself (proberen de vlucht te halen van 12.45 die natuurlijk na 00.45 die nacht niet meer op mij stond te wachten)
.........It was time to surprise my sister at the Philipinosssss!

1. Karel van Lanen:
    3 mei 2013
    Iris ik heb op mijn gemak en met veel plezier je superverslagen gelezen wat een talent heb je toch meegekregen ha ha, nee zonder gekheid superleuk. Wat maken jullie toch geweldige dingen mee, dit pakken ze jullie noooiiit meer af Iris ik gun je het van harte geniet met volle teugen en blijf dit doen. Hier in ons kikkerlandje gaat alles zijn gangetje we hebben inmiddels een nieuwe koning hij is wel een beetje dom ha ha dit volgens zijn vrouw. Was een leuke inhuldiging ging gepaard met veel bravour een mooi moment was wel de boottocht over het IJ onderweg opgeluisterd met veel muziek olv niemand minder dan Arjen van Buuren jouw wel bekend had persoonlijk nog kontakt met de King. Was die dag gaan fietsen onze bekende Oranje tocht was zwaar uit de hand gelopen was samen met mari op stap geweest was wel gezellig heb 2 dagen plezier van gehad ha ha. Ik hoop op meer leuke verslagen en zou zeggen tot skyp Maartje de groeten doen en lot off fun enjoy your stay love you daddy cool xxxxx
  2. Betsie Cromsigt:
    4 mei 2013
    Hoi Iris,
    Je verslag weer gelezen!Ja dat is zeker ook genieten voor mij!
    Wat maken jullie het mee zeg.Super gewoon!Al zijn er soms ook minder leuke ervaringen, jullie blijven positief en blijven er lekker van genieten.Heel veel plezier nog samen.
    Doei, groetjes Betsie
  3. Vera:
    5 mei 2013
    Hey Iris Postivo!
    Regen of geen regen deert je niet.
    Coughsurf goed of niet goed,toch goed
    Alhoewel Maartje in haar reisverslag duidelijker was =).
    Junglebus missen of niet missen,niks missen.
    Wel vlucht niet vlucht,zeker en vlug.
    Als je nog eens terug komt hier,ga ik vaker met jou op stap.
    Kijken of het hier ook lukt,low budgetten.
    En nu op naar je laatste maatjes-dagen met Maartje!!!!
    XXXXXXXXXXX en XXXXXXXXtra!!!!!
  4. Mariska van den bergh:
    7 mei 2013
    He Iris
    Wat een mooie verhalen,leuk om te lezen.....
    Wat een geweldige ervaring,
    Zo hoorde ik een laatste regel van een gedicht op 4 mei.....
    Mijn ergste herinneringen zijn die van een ander.....

Nu ik heb deze:

Mijn mooiste herinneringen zijn die van een ander.....

Veel plezier nog met Maartje!
    Mariska van den Bergh
  5. Irene:
    15 mei 2013
    Hallo iris heb weeer genoten van jou verhalen net als de rest van jou fans.hier alles een beetje hetzelfde,vandaag iets spectaculairs meegemaakt,heb een prijs gewonnen wat denk je 2gratis intreekaarten voor de libelle zomerweek met gratis make up wat denk je daarvan.dus vandaag met hannie flink geschopt vanalles geproeft en gedronken is dat geen low budgetten,dacht van wel. Al met al toch een leuke dag gehad en met alle gratis dingentjes weer huiswaarts moe maar voldaan.iris ik hoop dat je nog veel zal genieten op je verdere reizen en we zien uit naar je volgende reisverslag. Vgr Irene