South Thailand

15 maart 2013

Na weer een helemaal geweldige tijd in Vietnam. Vlogen we 22 februari van Hanoi naar Bangkok. Dit was ongeveer 2 uurtjes. Maar die nacht ook maar 2 uurtjes geslapen. Eenmaal aangekomen van het koude Hanoi naar het 'Thais benauwde' Bangkok. Mochten we weer met onze inmiddels 2 kilo zwaardere (15 kilookes maar liefst) backpacks gaan rondsjouwen. Met de nachttrein en de Ferry op naar het eerste eilandje van Thailand. Allebei zo geslapen dat we bij aankomst bedachten dat het wel zou helpen als we onze dikke trui eens uit zouden doen.

Koh Phangan.
Bij de pier staan ze dan allemaal op een rij te wachten om je met de taxi naar je hostel te brengen. Niet for free natuurlijk. Dus op in het busje naar het hostel.
Hier sliepen we in een dorm van 4 personen. Er lag al een Limburgs meisje en een grappige  Engelse jongen Dave bij ons op de kamer. Hun lagen nog in bed en wij waren eigenlijk ook nog wel moe, dus ook even het bedje uitgeprobeerd. Zo kwam dat wel vaker voor die week en zo 'schrok' hij toen we de kamer uitkwamen. Dit was een foto waard! Nou dat had hij in 2 dagen al ontdekt hihi.
Koh Pangang staat bekend om de Full Moon party en dat is ook helemaal terecht. Onze afscheids full Moon party was al helemaal leuk!!! Maar om het deze keer te vieren aan het strand met een echte volle maan, alleen maar vrolijke mensen van over de hele wereld. Hoe gekker verkleed en black light geschilderd hoe beter. De bucketjes kwamen ook weer tevoorschijn en de volle maan werd afgewisseld door de volle zon :) en afgesloten met een Harlemshake met pogo-wenkbrauw en een 'fotobomb; masjenezzzz'!!!
De avond ervoor hadden we een jungleparty en dan ook echt midden in de jungle. Ook zo mooi! Alles was met blacklight versierd en samen weer zo lol gehad. Eerst ons met een mooi verhaaltje naar binnen gepraat en later in de taxi haren eten en Zweeds spelen.
Daar hebben we buiten ons budget toch wat gewinkeld. Ze hadden daar zoveel mooie leuke spulletjes en als je er 6 dagen elke keer opnieuw langs loopt is de verleiding veel te groot om het dan toch te passen en niet meer terug te hangen.
Ook hebben we daar weer lekker gegeten en ondertussen gekeken naar m'n lievelings serie Friends, zonnen en lekker zwemmen in de zee... Lovelyyyy

Koh Toa:
Na het eilandje koh Pangang op naar de volgende Koh Toa. Met de Ferry was het allemaal vlekkeloos gegaan. Maar bij aankomst en het busje (zie voor je een laadbusje zonder dak en de stoelen verticaal zonder rugsteun) zou met ons 1 voor 1 hostels afgaan waar nog plek was. Maar meneer die wilde ons bij de eerste de beste hostel afzetten en ons 100 batt laten betalen. Ja doei, zo zijn we niet getrouwd! De chauffeur was op z'n teentjes getrapt en hij zou eerst de rest afzetten en dan ons weer terug bij de pier afzetten. Dit allemaal voor 11 uur en het was echt bloedje heet! Dus weer onderweg terug naar de pier, echt verloren tijd en bijna ook nog onze levens verloren. Eerst zaten we nog op de bankjes, maar meneer ging volle gas 10 procent helling op en af en door alle gaten en hobbels. Dat we wel noodgedwongen plat in de kofferbak moesten gaan liggen, anders waren we er volle vaart vanaf gevlogen. En zo waren we als een soort computerspel game over en weer terug bij af bij de pier. Met de boodschap: ' I don't care, I sit safe inside the car'. Nou hebben we dat ook weer eens meegemaakt.
Dus in de hitte met onze rugzakken op zoek naar een nieuw hostel. Daar verbleven we in een echt duikersresort (aan het strand!:) En hadden we een echt rustig strandje. In koh Pangang waren de golven zo sterk dat je elke keer je bikini vast moest houden om verassingen te voorkomen. Hier was het strand  heel ondiep en kon je lekker dobberen. Hier hebben we lekker gerelaxed en van de rust genoten, vooral s avonds ook lekker aan het strand gelegen, naar de sterren kijken en naar de wensballonnen die steeds van de waterkant de lucht omhoog gingen.
We zijn daar een dagje gaan snorkelen naar al de verschillende eilandjes en stranden. Heerlijk!!! En natuurlijk ook weer prachtig. Ik en snorkelen gaat toch al niet zo goed samen. Ik kan zoveel erin spugen als ik wil, de bril zo strak trekken,dat ik de volgende dag nog met een afdruk rondloop..... Het loopt altijd vol water! En daar kwam nog eens bij dat ik met maartje was en Iris & Maartje samen snorkelen is ook geen/maar wel leuke combinatie. Steeds als een walvis/zogenaamde zeemeermin voorbij zwemmen of proberen te praten/gebaren en dan moesten we weer even naar boven om al het zout eruit te proesten. Dan maar ekkes apart van de onderwater wereld genieten.
De laatste stop was bij een heel mooi viewpoint, waar je niet zomaar kwam... Eerst wat klimmen en zweten. Hier kon je 3 verschillende eilandjes bij elkaar zien liggen in het natuurlijk aqua blauwe water. Geweldig!
S avonds als vip.s naar de Castle party en dan ook in style een liftje naar de andere kant. Het was weer een erg leuk feestje en veel plezier gehad. Even dachten we dat we in Jeruzalem waren aangekomen, maar het waren gewoon heel veel Israëliërs die ook vakantie aan het vieren waren hihi

Krabi:
Met de nachtboot van Koh Toa naar krabi. Wat echt weer een luxe boot was. Ik sta steeds versteld hoe goed het in de nacht geregeld is. het was een hele nette boot met allemaal stapelbedjes met soort hoekjes van 4 en zo had je toch een soort van eigen kamer. Eerst moesten we natuurlijk naar de wc, maar daar hadden ze iets minder goed over nagedacht. Je deed de deur open en het leek net het gat van het programma 'Geef nooit op', maar dan met de trap erin. Best wel eng dus. Lekker slapie en midden in de nacht 4/5 uur moesten we weer met de bus verder naar Krabi.
Hier zijn we anderhalve dag geweest. Samen een scooter gehuurd en het avontuur van Bassie en Adriaan; op zoek naar het strand kon weer beginnen :-) wat in een kwartiertje gebeurt moet zijn, hadden wij weer in een uur weten te bereiken. Uiteindelijk het mooie strand van Krabi gevonden en langs gewandeld waar veel brutale aapjes rondliepen. Ze zien er zo schattig uit maar zodra je wat te eten bij hebt, moet je echt oppassen!! En in de regen richting de regenboog rijden tijdens zonsondergang, richting de cocos massage bij de nieuwe buren ;-)
De volgende dag hadden we de tiger tempel op de planning. Ook deze keer iets langer over gedaan om het te vinden, maar goed we hebben het weer gehaald. Netzoals de 1236 treden die we naar boven moesten  lopen, zoals gewoonlijk heel verstandig op het heetste van de dag!!!! En...... Om 2 uur was alweer de pick up. Dus je raadt het al, met die treden lopen, iedere trap een pauze... Helemaal trots dat we de top hebben gehaald :D fotootjes schieten en als 2 dolle weer zo snel mogelijk naar beneden en spullen bij elkaar rapen voor alweer de volgende Ferry naar het eiland Koh Phi Phi.

Koh Phi Phi:
Snel nog wat eten en met de pick up naar de Ferry. Het was ongeveer 2 uur met de boot en toen waren we er dan eindelijk...... Was zo benieuwd naar dit eiland!!! Eenmaal aangekomen bij de pier en daar stonden ze dan weer met z'n alle op een rijtje te riepen 'taxi taxi' of ze stonden met bordjes klaar. Ze bleven maar roepen, welk hostel? En we riepen alle 2 de naam van ons hostel, in de zin van die kennen ze toch weer niet. Toen ging er een blij mannetje met z'n bordje omhoog alsof ie bingo had! En we mochten met hem mee, heel luxe werden onze tassen in een kruiwagen gestopt ( minimaal 35 kilo) en zo moesten we uphill naar ons bungalowtje. Die man zweten!!! En wij maar vragen gaat het? Ja het gaat! Ga maar alvast naar boven, ik kom later met de spullen. En 5 minuten later was ie dan boven en kregen we nog even een blik van meiden dit is echt niet normaal zwaar hoor!! (Weten we, oepsieee)
Het is in het zuiden even tussen door niet normaal heet!!! Echt wel richting de 40 graden. Normaal kan ik uren in de zon liggen, maar nu moet ik of het water in of in de schaduw liggen.
 Maartje was hier al ooit geweest en zei al dat het toen nog niet zo druk was, nu is echt poepie druk!
Overdag was het een lekker eten en winkeltjes afgaan en natuurlijk aan het strand/zwembad liggen. Maar het was zo warm dat eb zo erg was dat je bijna een kilometer naar het water moest lopen en dat werd iedere dag verder.
Het zwembad was zo mooi gemaakt! Op een afstand leek alsof het water afliep in de zee. Daar wisten we ons wel te vermaken, tussen 'Sweria'.
'S avond leek het iedere avond wel kermis. Heel mooi opgebouwd en verlicht, overal waren echte Thaise boys vuurshows aan het geven.
We hadden daar ons favoriete barretje gevonden, de Stones bar. Hier had je van die gezellige kussens en hele leuke mensen die daar werkte en hier kon je de vuurshow goed bekijken en niet te vergeten de muziek en het uitzicht was geweldig!
Alhoewel we ons afvroegen wat er toch in het water hing, op een of andere manier ging het bij het strand in het water mis. Weer zoveel verschillende figuren en typetjes gezien dat we elkaar echt aankeken van wat alcohol toch met een mens kan doen.... Erg lachwekkend!!!
Ook koh Phi Phi staat bekend om het duiken en omdat we het allebei niet mogen en kunnen, voelen we ons toch wel als een vis in het water met onze snorkels. Zo zijn we een full day met de boot naar prachtige eilanden en stranden gegaan. Wat hebben we die dag weer genoten en steeds tegen elkaar gezegd dat het zo ongelofelijk mooi is en dat we het toch maar weer meemaken.
Zo zijn we ook naar het strand van de film 'The beach' geweest. Een echte trekpleister geworden en zo druk, dat je het dan eigenlijk niet meer kon zien....
Daarom dat wij onze eigen Leonardo scène er maar in hadden gegooid...
De Thaitanic. Foto volgt :-)

We hebben op Koh Phi Phi ook zo weer genoten.
En daarbij stil te staan dat daar in 2004 de Tsunami was geweest, soms ongelofelijk dat ze er weer zo'n party island van weten te maken. Maar de Thaise willen er schijnbaar niks meer van weten en ook liever niet over praten.
Daarom zijn we nog naar het memorial plaatsje van de overledenen gegaan, waar we alle 2 wel een traantje hebben gelaten. Hangen foto's en heel aangrijpende teksten bij.
Het strand was overdag zo ver uitgedroogd, dat we s avonds in het donker vanaf de heuvel weer richting het stadje liepen en dat we zo naar het strand konden kijken en elkaar even met grote ogen aankeken!!!
Het wat was nu zover dat het bijna tot de terrasjes liep, dat we alle 2 tegelijk dachten, het zal toch niet?!? Maaarr dat was net gelukkig ook niet!! :-)
Nu is de film 'the impossible' uit en die gaat over het drama van de Tsunami een waargebeurd verhaal. Dus die willen we nog graag zien, om toch wel te weten hoe het is geweest en hoe de Thaise het allemaal weer weten op te pakken na zo'n drama. Je ziet nu ook steeds bordjes met evacuatie waarschuwingen in het geval van een tsunami, heel bizar :(

Koh Lanta:
Hier gaan we onze laatste nachtjes van Thailand doorbrengen. Wat vliegt de tijd! En steeds denk je dat net niet beter meer kan of bestaat, maar het is toch echt. Maximaal chillen en relaxen. Hier is het niet zo commercieel en heerlijk rustig en heb je echt hele mooie zwemstranden, waar we dan met de scooter een voor een langs zijn gegaan. We hebben echt fijn in het water gedobberd en gezwommen en zelfs..... Gefailed.
We zeggen steeds been there don det, dus moeten steeds weer even iets nieuws doen. Dus deze keer vanaf het strand in het water rennen. Maar dat was #fail voor Maartje. Wie als laatste in het water is, is een sukkel... maartje dook al meteen het water in en ik dacht nog hopelijk doet het geen pijn. (Dus ik was de sukkel)! Eerst heel hard gelachen maar daarna had ze toch wel pijn en das nie fijn :(
S avonds naar een live reggae bar gegaan en de film 'the impossible' gezien, zo hebben we Thailand mooi afgesloten <3

Nu op naar Maleisië!! Waar we nu op de boot aan het wachten zijn.

We vragen ons weleens af, wat is nu het mooiste of indrukwekkendste wat je hebt gezien? We kunnen het niet zeggen. Ieder land heeft zijn eigen mooie charmes en typische dingen, mooie momenten en geweldige herinneringen.. Maar ik denk dat het dan toch Nederland wordt hihi

Heel veel liefs en groetjes uit het Thaise

1. Karel van Lanen:
    15 maart 2013
    Ik lees de verslagen met een grote glimlach Iris je hebt wel degelijk journalistieke kwaliteiten meisje heel erg leuk allemaal. Ben wel geschrokken van je trip met die idioot van een chauffeur gelukkig goed afgelopen allemaal met die idioterie van een thai weinig humaans aan, gelukkig hebben jullie samen de draad weer opgepakt en verder genieten met die hap ha ha. Deze verslagen heb ik oma laten lezen ze vond het geweldig en bij deze de hartelijke groeten van oma wel voorzichtig zijn hoor! Maleisie gaan jullie ontdekken nu ik wens jullie heel veel plezier hierbij en zie nu alweer uit naar de volgende verslagen Iris mis je look out for strangers love you daddy cool ps luister en kijk nog vaak naar ons concert van coldplay gr xxxxxx
  2. Betsie Cromsigt:
    18 maart 2013
    Lieve Iris,
    Geweldig zoals je je reisverhalen schrijft!
    Denk elke keer:Oh, die maken het mee. Echt wel!
    Ik moet ook elke keer lachen hoe je je belevenissen allemaal beschrijft, zo grappig en gezellig!
    Het lijkt me echt mooi wat jullie allemaal zien.
    Lekker verder genieten in Maleisie.
    Veel plezier nog!
    Doei
  3. Hannie:
    27 maart 2013
    Hoi Iris,
    Wat een late reactie hè, simpel weg ik ben het gewoon vergeten!
    Wederom weer een mooi reisverslag.
    Maar wat hoorde ik vandaag van mama, het gaat even niet zo lekker, je ligt op bed met een keelontsteking, nou dat is op zijn zachts gezegd knap vervelend. Ik hoop voor je dat dit zo voorbij is, en dat je weer verder kunt met het bekijken en genieten van de mooie dingen die er in Maleisië zijn. Laat je verwennen door Maaike.
    Beterschap,
    Groetjes Henk en Hannie.
  4. Theo&Doortje:
    5 april 2013
    hallo Iris gefeliciteerd met je verjaardag.
    jullie vermaken je wel he als we jullie
  5. Theo&Doortje:
    5 april 2013
    Iris gefeliciteerd met je verjaardag.
    vier het een beetje rustig want feesten doen jullie al genoeg als
    we jullie verhalen zo lezen.geniet er nog maar van.
    bedankt voor je kaart vonden we leuk.
    gr Theo&Doortje