Ayuthaya en Chiang Mai

13 december 2012 - Ayuthaya, Thailand

Ayuthaya & Chiang Mai. (29 nov/ 3 dec)

Na een heerlijk weekje Bangkok, zijn we klaar voor de next stop.
Dagje Ayuthaya en vervolgens met de nachttrein naar Chang Mai.

We konden of de taxi pakken of een tuc tuc naar het treinstation. We zijn zo dol op die tuctuc! Dus daar gingen we dan 2 meiden plus onze grote backpacks, plus onze kleine backpacks. Het past precies en dat is genoeg hihi!
Daar scheuren we!! Die tuctuc heeft echt een snelheid hoor!
Bij het station aangekomen, vragen we maar meteen waar we onze trein kunnen halen.
Er wordt wat gebrabbeld van tjihowa tijalawaw en wat gewezen, aha......
Niks van begrepen! Maar we volgen de vingers maar.
Zitten we dan te wachten op het bankje en bij iedere trein een twijfel, zou dit hem dan zijn? Even vragen. Weer krijgen we het idee dat er gewoon maar wat gezegd wordt.
Daar is ie dan! De trein instappen met onze backpacks door smalle doorgangetjes, ondertussen wat mensen perongeluk geraakt... Sorry!!
Komt de conducteur aangelopen, in lijkt wel een militairen outfit. Hij wil onze tickets zien. Er wordt met zn hoofd geschud en gedaan, van meiden hier klopt helemaal niks van en we krijgen de tickets weer terug. Dan vraagt ie nog een keer om de tickets en wij dachten nog wel dat we ermee weg kwamen.
En weer schudt ie met z'n hoofd en kijkt verward, het was helemaal mis. Maar weer krijgen we onze tickets terug en we mogen blijven zitten en het lijkt toch goedgekeurd. Dat maartje en ik elkaar daarna aankeken van, snapte jij nou wat er was? Nee! Ja ik ook niet... Oké zal wel! Hahaha
En de trein rijdt uiteindelijk toch met ons naar Ayuthaya. :-)

Ayuthaya.
We hadden een scooter gehuurd voor een dag. De zon was een beetje verstopt achter de wolken en insmeren was dus echt niet nodig ;-)
Ayuthaya staat bekend om zijn oude tempels verstopt door de hele stad.
Helmpjes op,  motor gestart en de weg op! Maarrr zoals ik al zei er zit niet zoveel logica in het verkeer, dus erg veilig voelde ik me nog niet op de weg. Dus in het begin steeds de bocht mee naar links nemen, want de bocht naar rechts naar de overkant is echt een onmogelijke zaak of je moet zo,n daredevil zijn en gewoon volle gas erdoor gaan. Dus je kunt je wel voorstellen. Als je steeds die bocht naar links neemt, vaak hetzelfde rondje rijdt. De tempels waren echt mooi! de 2e en de 3e keer nog steeds even mooi.
We hadden echt een heerlijk dagje gehad op de scooter! Zo voelde we niet zoveel van de warmte met die wind, maar op een gegevend moment voelde we de zon wel, die dus stiekem de hele dag op ons had geschenen. Sunburned!!!
Toen was het dus tijd om de scooter in te gaan leveren.
Na zo'n dagje vonden we wel dat we deze keer een Thaise oil massage hadden verdiend. Super goed idee, aangezien ze hier altijd hardhandig masseren en je echt super verbrand bent. Dat hebben we dus de hele avond nog gevoeld :-)

Vannacht was het dan zover! De nighttrain naar Chiang Mai.
Eerst nog even wachten op de trein... Ondertussen kunnen genieten van 'peppie en cockie' 2 dronken/high mannen die niet wisten of ze van voren of achteren leefde. Kregen af en toe een kauwgumpje ed aangeboden wat ze waarschijnlijk ergens op de grond hadden gevonden.

Daar kwam dan onze eerste nachttrein. We waren echt bekaf! Heel de dag pal in de zon gescooterd en daarna onze tijd zien door te brengen tot half 12 zonder hostel dus dat was afzien.
De trein zag er al helemaal opgemaakt uit. We hadden een upper en lower. Maartje ging onder liggen en ik boven. Boven was zo smal dat ik me de hele nacht van bewust was niet te ver draaien, want anders kukel je naar beneden. Gordijntjes sluiten en ogen dicht!
Wiebel, wiebel, boem boem, zoeffffffff... Gat in het spoor?? Hobbels op de weg??? Ik weet niet wat er allemaal gebeurde maar ik werd met hartkloppingen wakker en het bedrand goed vasthouden want je schudde er nog uit. Even zag ik de kop van de krant al voor me, "nachttrein Chiang Mai" ontspoort. Pffff was me wel een ritje hoor!
Was blij dat het op een gegevend moment licht was en de bedden weer omgetoverd werden tot zitjes.
Ondertussen konden we al naar buiten kijken en zagen dat we door de jungle heen zoeften, echt mooi!!!

Aangekomen in Chiang Mai onze roes weer uitslapen, we zijn een stel luilakken hier hoor :)
Daar hebben we ons favoriete restaurantje ontdekt, 'hot Chili'. Heeeerlijk eten en zo mooi ingericht! Echt vol met lichtjes, lampionnen, buddha's, grote schommels waar je op kan zitten en leuke zitkorfjes en het was al mooi ingericht voor kerst.
In Chiang Mai heb je mooie tempels en een leuke rooftopbar en... McDonald's :-)
we zijn naar de rooftopbar geweest en naar het cafepleintje van Chiang Mai, wat zo gezellig was.
De avond begon zoals gewoonlijk met z'n tweeën en de groep werd steeds groter. Een paar vlotte babbels uit NieuwZeeland waren aangeschoven en later was de dansvloer geopend. We hadden veel plezier en besloten mee aan de dancebattle mee te doen. Super grappig! Later zelfs nog als Highschool kids weggerend voor een vervelende Turkse jongen die ons op 1 of andere manier altijd wist te vinden. ' you schold run faster' zei die dan als ie weer langs ons kwam rennen. Een hele flauwe gezellig avond hihi

We bezochten de tempels en waren natuurlijk underdressed, vergeten steeds een sjaal mee te nemen om ons te bedekken, anders is het een belediging voor Buddha's en dat willen we niet!
Daar kwamen we een 'aardige jongen' tegen die ons aansprak met veel goede tips. Hij raadde ons aan om naar de Thaise ambassade te gaan want dan konden we gewoon voor de Thaise prijs excursies boeken ipv de dure westerse prijzen. Heel aardig van hem! Niet dus...
Wij als 2 blondjes dus regelrecht naar 'de Thaise ambassade'. Bleek dus gewoon zijn undercover kantoortje te zijn maar daar trapten we gelukkig niet in.
Even verder op zagen we de touristinformation, daar werkte een écht aardige Thaise jongen. Hij had toevallig 3 jaar verkering met een Nederlands meisje en ging haar binnenkort weer opzoeken en zo hebben we nog gezellig gekletst.
Hij vroeg wat onze plannen waren. Wij ratelde ons lijstje van de landen op die we gingen bezoeken, maar hij bedoelde eigenlijk welke excursie.
Hij keek ons vol ongeloof aan en zei: " wow how can you pay all that? I work one year long every day and I can finally visit my girlfriend in Holland now".
Toen draaide m'n maag wel even om! En zo is het ook, het is echt erg om te zien dat er zoveel verschil is!!
We besloten om Hier alles te boeken wat we van plan waren en deze keer zonder een deal te maken. We wisten dat het geld wel op een goede plaats zou komen :-)

We hadden de bus naar Pai geboekt. Een hippie stadje in Thailand.
Dus...Op naar Pai! =)

1. Karel van Lanen:
    16 december 2012
    Iris als ik dit schrijf zijn Bjorn en ik net terug van een jachtweekend uit duitsland. Samen met Ome mark en mark jr. Etienne perry evert en consorte heel veel plezier gehad.Eerste dag hebben we nog sneeuw gehad met als gevolg een prachtig panorama en s,avonds tijdens het jachtdiner met een geweldig performance van on ze etienne, en later een optreden van de belgische Amy Macdonald voor onze special quests from scotland father and son Stewart and Rowdy Had een echt traditioneel schotsliedje ten gehoren gebracht unforgettable. Heb al gereageerd op jouw verslagen Iris zo dacht ik bijmezelf wat van mij te laten horen. 1e Kerstdag komen Merel en Ronny, Bjorn en oma op bezoek lekker eten en drinken dit laatste zal wel meevallen ha ha , ik hoop dat je reis vlotjes zal verlopen met veel plezier en watch out for the bad quys ha ha, i mean it.love ou daddy cool gr. aan maartje
  2. Merel:
    7 januari 2013
    tjonge jonge.. dat was me het treinreisje wel!! En dan te horen dat je zo'n leuke kerel tegen komt met een Nederlandse vriendin doet me goed :D Ben zo jaloers!! Goed om te horen dat jullie het zo naar je zin hebben en zulke mooie gave dingen zien/ doen!! dikke kus voor jullie beide :*