Cambodja it is!!

26 januari 2013 - Sihanoukville, Cambodja

2 t/m 22 januari

Het is alweer een tijd geleden dat ik wat heb geschreven. dus deze keer ga ik maar voor een what happened in Cambodia verhaal, want we zijn inmiddels alweer in Vietnam beland. Ik ga het proberen niet al te lang en saai te maken. Wordt het toch saai, druk dan maar gewoon op het kruisje rechts bovenin en typ maar, goh leuk verhaal joh :-) hihi

Na Heerlijke weken Laos is het alweer tijd om de grens over te steken naar Cambodja.
Dit ging nog niet zo makkelijk, zoals ze zeiden. We zouden binnen 2 uur in het plaatsje Stung Streng zijn (sure). Nou reken altijd minimaal op het dubbele en dan ben je er.
Na een hele chaos zaten we dan eindelijk in de mini van, met z'n 16e ipv 12!
Maartje kwam op het geniale idee om gewoon te blijven zitten tot het plaatsje Kratie. Nogal gewaagd, omdat we daar nogal heisa hebben gemaakt dat we NU in het busje naar Stung Streng wilden, want er waren plaatsen tekort.
Maaaarrr het is deze dames weer gelukt!
Aangekomen in Kratie, prachtig plaatsje. Van de Laos kip gingen we weer naar de Cambodiaanse Riel en van het L-Engels naar GEEN Engels.
Af en toe heel frustrerend, maar samen natuurlijk weer de grootste lol.
We zijn hier naar een afgelegen dorpje gegaan om met de kinderen te gaan zwemmen, wat heel mooi en lief klinkt veranderde in een grote horror belevenis. Wat ik nog wel ooit ga vertellen, want dit was echt heel erg. Beeld je maar de grootste boeven in met grote mensen streken, heel shockerend.
Daarna zijn we de Dolphin watch met sunset gaan doen. De dolfijnen gezien, maar van hele grote afstand dus eigenlijk ook weer niet echt, maar zeker van de zonsondergang genoten!!

Siem Reap.
Na Kratie een lange rit met de bus naar Siem Reap. Hier is dan de bekende tempel Angkor Wat. Daarvoor zijn we natuurlijk gegaan. We hadden onze scooter chauffeurs weer geregeld die ons de hele dag zouden chauffeuren.
De tempel was erg mooi, maar het gebied is zo groot en werd gerenoveerd en het was bloedje heet. Dus te voet zouden we in 1 dag niet redden. Dus op zoek naar onze chaufs, maar die waren natuurlijk verdwenen.
We hadden ze gelukkig nog niet betaald dus we hadden weer een andere lucky chauf gevonden. Zo zijn we met z'n 3e door het hele gebied gegaan. Het is echt super om te zien en het idee hoe ze het opgebouwd krijgen in die tijd?!
Na een mooie dag, hebben we ons daar nieuw gekochte kleedjes op het grasveld neergepland en hebben we de zonsondergang gekeken @ Angkor Wat. S avonds weer even ons gezicht laten zien in de pubstreet. Ons gezicht zullen ze denk ik ook niet meer vergeten. We zijn daar in een local hiphop tent gestapt als enige westerse meiden en hebben daar rond gepolonaised en zo weer richting huis gelopen =)
In Siem Reap zijn we ook naar een afgelegen village gevaren. Alle huizen waren daar gebouwd op hele hoge palen. Dat wil zeggen dat in het regenseizoen de huizen echt aan het water liggen, zoveel regen valt er dan!!!
Onze insteek was eigenlijk om dan daar naar een schooltje te gaan. Door het reizen hebben we geen enkel tijdbesef en nog niet eens een idee wat voor dag het eigenlijk is (heerlijk, sorry :)). En wat voor dag was het??? Een zondag!!!
Nee dan gaan ze niet naar school!! Wel op zaterdag trouwens :( 6 dagen in de week.
Dat was dus jammer, maar het was zowiezo heel bijzonder om te zien hoe ze daar leefde en om door de Mekong rivier te varen. Mekong rivier is zo groot, dat het bijna op een zee lijkt. Toen we op het midden aan het dobberen waren, zei ik nog tegen Maartje.. Nu snap ik waarom ze vroeger dachten dat de wereld recht was, want het leek alsof je aan het einde van de rivier naar beneden zou vallen.

Battambang:
S avonds hebben we de taxi genomen van Siem Reap naar het volgende plaatsje Battambang te gaan.
Snel spullen neerplanten,  want het was al laat en ik wist dat het afscheidsfeestje van Rony al van start was en Maartje en ik hadden een performance voorbereid. Dus op met de ipad en muziek naar een café om daar ons optreden te doen. Iedereen op het terras kon meegenieten en deden ook gezellig mee :) (op een paar vervelende lijm snuivende kinderen na) Het was heel leuk om zo toch een beetje bij het feestje aanwezig te zijn en om iedereen weer te zien!!!! Geweldige uitvinding skypen!

In Battambang zijn we naar de Killingcaves gegaan. Hier werden alle slachtoffers gevangen gehouden, totdat ze uiteindelijk stierven en alleen maar skeletten overbleven. Die konden we daar dan ook 'bewonderen'. De killingcaves was 400 trappen hoog of je kon met de scooter naar boven.
Waar hadden wij voor gekozen? Je ik schaam me steeds erger, de scooter!
Het was indrukwekkend om te zien, maar toch mis je de geschiedenis omdat we niet echt een gids bij hadden.
Maar we werden daar wel op een andere manier vermaakt. Sinds die dag weten Maartje en ik waar de uitdrukking 'brutale aap' vandaan komt.
Er waren daar allemaal 'lieve schattige' aapjes. Maar zodra je maar iets van drinken of eten in de buurt hebt... Gaan ze als een troep verzamelen en allemaal stiekem een voor 1 op je af en je eten af pakken. In het begin heel grappig maar daarna bijna eng. Gelukkig wisten de locals daar een oplossing voor. Je verzamelt een paar stenen, je pakt een katapult en zo bekogel je de aapjes totdat ze wegvliegen in de bomen. Toch wel komisch!!
Beneden bij het grote buddha's beeld was een andere grot. Hier zouden bij zonsondergang alle vleermuizen naar buiten vliegen. En inderdaad om 6 uur vloog een oneindige zwerm heel sierlijk uit de grot naar de mooie paarse lucht! Mooi om te zien.
Zo had de tuc tuc driver ons weer heel de dag vervoerd en na de zonsondergang vroeg ie dan ook heel lief. 'Can I go now?' Ja natuurlijk!!

Phnom Penh werd onze volgende bestemming in plaats van Koh Rong, wat op de landkaart heel logisch is. Maar zo werkt dat natuurlijk hier niet, je moet eerst helemaal naar de andere kant van het land en dan weer helemaal terug en DAN ben je op plaats van bestemming.... Logisch toch :)
Geeft niks, iedere keer komen we weer uit op 'het heeft zo moeten zijn'.
In Phnom Penh zijn we naar het S21 museum gegaan. Dit was vroeger een school, maar hier werden allemaal onschuldige mensen op zo'n heftige manier gemarteld. Heel indrukwekkend en met een knoop in je maag ging je dan ook weer naar huis. Daarbij is het allemaal nog niet eens zo lang geleden gebeurt. Heel erg!!
We zijn daarna uitgeput op het terras gaan zitten en raakte daar aan de praat met een heel aardig Grieks stel. Zij kwamen net van sihanoukville vandaan, wat onze volgende bestemming zou zijn. Hierdoor werden we weer wat opgevrolijkt!
De volgende ochtend zouden we dan eindelijk onze sportieve ochtend plaats vinden!!! Geweldig hoe sportief ze hier zijn. Aan de boulevard of midden op het plein vanalles te doen. Badminton, yoga, tennis, aerobics vanalles.
Dat moesten we nog gedaan hebben en dat zouden we precies redden voor onze bus naar Sihanoukville!
Je raadt het al 6.00 uur opgestaan en ja yoga#fail nummer 100. Op dinsdag was het 's alleen avonds. Echt zonde.
We zijn toen naar het stadium gegaan en kwamen daar wel een paar Cambodiaanse actievelingen tegen en hebben we toch nog een beetje ochtend gymnastiek gedaan :)

Next stop.  Sihanoukville: Otres beach.
Vanaf nu is onze holiday van start gegaan in onze grote vermoeiende ;-) indrukwekkende, geweldige, kan-niet-beter-reis begonnen.
We verbleven daar in het resort Indigo. Prachtig!!!!!!!
Onze bungalow was letterlijk aan het strand!! Lekker geluierd, veel tuna SANDwiches gegeten. Jup......na een fijne lange wandeling van het ene strand naar het andere strand, verlangde we weer naar onze favo dagelijkse tuna sandwich. Ik was zo enthousiast dat ie meteen in het zand viel..... Beetje crunchy Jammie :-S
Er werkte daar hele aardige jongens en hebben voor onze beachparty met z'n alle het drankspel 'Ring of fire' gespeeld, vergelijkbaar met kingzen. En op met z'n 8e op 3 scooters, dus dat was passen en meten.... Maar daar waren we dan!
Met z'n alle lekker gedanst met onze voetjes in het strand en later aan het strand gezeten om daar de slechtste Discovery Channel ooit te kijken.
Zo lachwekkend. Allemaal dronken mensen die dachten dat ze sierlijke dolfijnen/walvissen waren of mensen die dachten dat het water al diep genoeg was om er in te duiken en natuurlijk plat op hun gezichtje in het zand terecht kwamen. Erg komisch!!!

Helaas hebben we hier ook flinke storm gehad en typisch is die avond de tas van Maartje gestolen met alles erin!!!! Echte storm dus! Alle pasjes paspoort en daarbij al haar lievelingspulletjes!! Met geluk bij ongeluk is een dag later haar paspoort met pasjes weer teruggevonden, bij een stomme bende die gestolen spullen proberen te verkopen. Toch was haar camera en cash helemaal verdwenen en had ze haar pasjes al geblokkeerd  :( :(
Maar we waren al helemaal blij dat ze haar paspoort toch weer terug heeft!!!
We hebben daarom, daar de hele week maar lekker van het strand genoten en lekker niks gedaan. Buiten het drama om toch een hele fijne tijd gehad in Sihanoukville.

Na Sihanoukville gingen we alweer naar het laatste plaatsje in Cambodia, Kampot.
Maartje kende hier hele leuke mensen uit Berlicum die daar een villa runnen waar we konden verblijven.
Ook weer een geweldige locatie, aan de rivier, hele mooie villa met zwembad. Maar het was die week al zo druk, dat er geen kamers mee waren... Of dat we het erg vonden om in het Boathouse te verblijven?! Die echt letterlijk aan de rivier lag. Nouuuu dat was geweldig :)!
Eerste nacht alleen alle 2 overeind in bed gezeten, zo bang!! De wind leek onze deuren en ramen open te breken... Scaryyy :(
Frank en Hans de eigenaren en de Cambodiaanse meiden die hier werkten waren allemaal zo aardig en ook zo lekker gewoon, dat je je echt thuis voelde.
Ook hier hebben we een heerlijke tijd gehad, mede dankzij hun (en het heerlijke zwembadje en eten)!!!
We hebben Kampot op het scootertje verkend. we zijn naar de olifantenberg gereden hele mooie route en naar het plaatsje Kep gereden waar je echte verse krab kan eten. We beginnen inmiddels professionals te worden op de scooter, het getoeter waar je echt 'tuut' van wordt, hebben we overgenomen en we halen de Cambodiaanse zelfs in als het te lang duurt ;-) en geen hobbel of kuil is ons teveel.
S avonds hebben we nog met Frank the boss het nachtleven in Naga en Bodhi verkend en het was hartstikke gezellig.
De laatste dag zijn we met de boot door de rivier gevaren, nog even op het dak van het zonnetje genoten met een wijntje erbij.. Een duik in het water en weer terug om van een super sunset te genieten.
Dus ga je ooit naar Cambodia, ga dan zeker naar Villa Vedici, zo mooi en de meiden die daar werken zijn zo'n lieverds. We zijn daar een week geweest, maar we vonden het al echt jammer om daar weg te gaan!!!

De 22e ging onze visa voor Vietnam in, dus daar moesten we alles op afstemmen..... En natuurlijk wilden we de 23e in Ho Chi Minh zijn om onze Maartjes bday te vieren!

Dus om 06.30 was het tijd om Cambodia te verlaten :( en zo snel mogelijk weer naar next destination Vietnam te gaan!
We blijven het iedere dag tegen elkaar zeggen, dat het zo ongelofelijk mooi, leuk alles is en we genieten zo van de reis!!
En het niet werken, begint nog niet te vervelen hihi
Wel hebben we ontdekt dat we nu toch echt moeten budget-backpacken, want de centen vliegen er alleen maar uit! En nee, er komt niks meer bij ;-)

So on to Vietnam..... Will be continued!! :-)

1. Vera:
    26 januari 2013
    Eindelijk weer iets te lezen!!!!!!!!!
    Jullie weten wel elke keer de scarry momenten op te zoeken nie!?
    Wil je nog beter de cultuur van de mensen leren kennen,kun je je ook nog nuttig maken en helpt tegen low-budgetten.
    Maar ja daar moet je natuurlijk tijd voor hebben,en die hebben jullie zo goed als niet.
    Het allerbelangrijkste is genieten,en dat lees ik wel tussen de regels door,dat jullie dat zeker wel hebben.:-)
    Het grappige is, lees ik weer een reactie van een ander,en denk ik,heb ik dat gelezen!?
    Ga ik weer opnieuw jullie verhalen lezen, en het verveelt nooit!
    Dus meer is nooit vervelend.
    Genieten jullie!!!!!!!!!!!XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
  2. Karel van Lanen:
    26 januari 2013
    Blij om weer iets van jullie te vernemen, na jullie geweldige performance van coldplay op skype was erg leuk vond iedereen. Het verslag lees ik weer met veel plezier, was wel heftig met maartje hopelijk is de grote schrik voorbij en kunnen jullie weer alle twee genieten van het vervolg van jullie nieuwe avontuur in Vietnam. Jullie houden van leuke spelletjes waar vaak alkohol aan de pas komt let er op dat je niet te veel borrels pakt samen je weet maar nooit ik kan het toch weer niet laten om te zeggen dat jullie moeten oppassen je weet maar nooit typisch onze pap he iris. Het belangrijkste is genieten en ik heb het idee dat jullie dat samen wel doen enjoy your "trip"" and keep going on travelling. I love you and gr. aan maartje daddyxxxxx
  3. Hannie:
    28 januari 2013
    Hoi Iris,

Ik denk dat het eerste stuk erg heftig is geweest, zeker omdat je er verder niet over schrijft, geeft niet, maar zet het van je af. Gelukkig heeft Maartje haar paspoort terug, wat niet weg neemt dat het missen van je spulletjes waaraan je gehecht bent op zijn zachts gezegd erg vervelend is, ze moeten verdomme van je spullen afblijven!!
    Zo....nu op naar het leuke gedeelte van je verhaal, er komen plaatsen voorbij waar ik nog nooit van gehoord heb, maar die werkelijk fantastisch moeten zijn. Wij zien het aan die mooie foto's die je maakt.
    Ga genieten in Vietnam, en wacht niet te lang met het schrijven van een nieuw verhaal.
    Iris, ik weet niet wanneer je terug komt, maar het zou zo maar kunnen dat er dan een koning in Nederland is. Beatrix stopt ermee. 30 april gaan we dit vieren, haal je dit?? Of moet ik dan een verhaal schrijven en foto's maken?? Hihi.
    Blijf genieten, als je straks achter de geraniums zit, kan jij zeggen weet je nog, en zal ik eens wat vertellen over mijn reizen en belevenissen.
    Heel veel lieve groetjes,
    Hannie en Henk.
  4. Betsie cromsigt:
    29 januari 2013
    Hoi meiden,

Wat een gezellig reisverhaal weer! Heerlijk om te lezen!
    Wat een prachtige foto's!
    Jullie zien toch ook veel.
    Die zonsondergangen zijn echt sprookjesachtig!
    Nou meiden, ga lekker verder genieten in Vietnam.
    Heel veel plezier nog!
    Doei Groetejes Betsie Cromsigt
  5. Renee:
    6 februari 2013
    Chickies!! Wat een avonturen allemaal, nu zijn jullie de reddertjes in azie-land of zoiets!! haha.. spannend en ben eigenlijk wel heel nieuwsgierig nou!! Maar leuk om te horen dat jullie ook nog tijd vrij hebben voor het strand!! Heerlijk! Ik ben jaloers! Het heeft vandaag hier weer gesneeuwd dus de zomer laat nog even op zich wachten!! bikini tijd hier duurt dus nog even!! Have fun!! Dikke kus