Lovely Vietnam

28 februari 2013

22 januari t/m 22 februari

Van Cambodja een lange busreis naar Vietnam met veel in en uitstappen. Inclusief Onze bagage iedere keer uitgebonjourd en geen idee wat komen gaat. Stempel hier en daar aanvragen, paspoort inleveren en hopen dat je het weer veilig terug krijgt.

Aankomst Ho Chi Minh city. Het reizen liep uit en voordat we een hostel hadden gevonden.. 20.30 eenmaal aangekomen, allebei snel douchen voor Maartje's verjaardag. Blij dat ik het dit jaar wel mee kon vieren. Onze Little-Marchie is 24 geworden, heel goed gevierd in Ho Chi Minh samen met Argentijnse vrienden. Net 5 minuten voor 00.00 mochten we bij hun aanschuiven en om 12 uur zongen we dan het Engelse happy Birthday liedje. Maar we hadden nog niet super de kans gehad om elkaar voor te stellen. Dus bij het punt "Happy Birthday dear...." Moest ik even snel hard "Maartje" ingooien :) heel leuk en Maartje vond het ook heel fijn om in het middelpunt van belangstelling te staan hihi.

We zijn daar ook naar de Chi Chi tunnels gegaan. Was een oud platform van de oorlog Vietnam. Indrukwekkend om te zien, alleen onze gids dacht dat ie een stand up comedian was en dat was echt totaal niet toepasselijk... en we willen ook graag wat serieuze/belangrijke dingen van een land bezoeken, want anders lijkt het of we alleen maar feesten en niks doen en dat is heus niet hoor :) Daar kon je ook ervaren om te schieten met de geweren die in de tijd gebruikt werden, maar alleen al het geluid wat er vanaf kwam schrok ons helemaal af. Echt verschrikkelijk moet het geweest zijn :( Ook daarbij na te denken dat de ouders van Anhtuan daarom naar Nederland zijn gevlucht voelde nu echt helemaal naar.

Mui Ne Na Ho Chi Minh gingen we na wat vertraging met de nachtbus naar Mui Ne. Nachtbussen die ik tot nog toe gewend ben, zijn gewone zitbussen die dan s nachts rijden, maar deze had echte 1persoons ligstoelen die zo plat konden als een bedje. Een verassing en ook lekker geslapen, midden in de nacht kwamen we aan en de grote zoektocht met zn 2e en al onze bagage op 1 scooter kon beginnen. Eenmaal bij ons resort aangekomen, alleen maar genoten. in en rondom ons resort en het strand dan. we hebben hier nog de Grootste cultuurshock ooit gehad. Het leek wel Een Russia evacuatie. Overal hoorde je wat geblaf en gesnauw waren geen aardige mensen, als je per ongeluk voor een foto stond kreeg je nog net geen tik tegen je kop. Verder genoten van het prachtige strand, waar heel veel werd gekitesurfed. Zelf niet gedaan, maar alleen al naar kijken was al genieten. De volgende keer ga ik het toch maar wel proberen...... Maar wel voor free he ;-) We zijn daar naar de sanddunes geweest. Was een hele gave dag. We gingen naar de red dunes en naar de white dunes en onze laatste stop was bij een duin waar je de zonsondergang kon kijken. Rollen door het zand, Een heerlijk dagje!

vanaf Mui Ne zijn we met de 'Easy riders' een motortour gaan doen naar Dalat en Lak Lake.

* 3 dagen 2 nachten met Easy riders mee als echte motorchickies: Samen met onze macho Tony en altijd goedgemutste-lachende-geen engels pratende-Khum. Prachtige tour gehad. Heel veel gezien en geproefd van het echte Vietnam. Onderweg zoveel moois gezien, Vietnam heeft echt een prachtige natuur en ook heel veel bizarre indrukwekkende voorbijgangers. Een vrachtwagen of een aanhanger volgeladen met mensen. Een scooter kan met maar liefst 6 personen als je wil, 2 volwassene personen en 4 kleintjes ergens tussenin gepropt. Een man die met 4 onwijs grote porseleinen potten met touwen aan z'n scooter voorbij rijdt. In Nederland zouden we voor een spiegel alde grootste vrachtwagen of bestelbus regelen inpakken met van dat bobbeltjes-plastic en extra persoon regelen om het maar niet te laten breken. Maar hier? Bende gek alles kan gewoon toet toet op die scooter. En natuurlijk worden ook hier de dieren en kooien of zonder kooien getransporteerd met scooter of met een kruiwagen, levend of.. bedenk het maar. We hadden een hele leuke klik en zo kwamen we bij allerlei verschillende plantages en fabrieken en het romantische chickenvillage en natuurlijk 'THE crazy house'. Zogenaamd 1 van de 10 must see, je raadt het al de grootste flop ooit, maar maartje en ik hebben weer veel onderbroekenlol aan over gehouden, dus het was het weer waard. Eenmaal aangekomen bij lak lake. de temperatuurtjes werden al anders en de korte broek en shirtjes werden weer ingewisseld voor een lange broek en een dikke trui. We zouden daar verblijven bij een echt 'minority' village. Natuurlijk is deze rit zo populair dat er weinig minority aan was en eerder geld klopperij, dat vonden we echt jammer want we hadden hier juist naar uitgekeken. De dag erna laatste dag, veranderde onze macho Tony into asshole Tony en dat was heel jammer. Gelukkig hadden we onze altijd goedlachse Khum bij ons en die heeft ons heel lief nog veel moois laten zien en goed voor ons gezorgd. 'Box!'

Van Dalat met de bus naar het plaatsje Nha Trang: Mooi plaatsje met deze keer de backpackers wat meer opzoeken. Eerst een goed ontbijt want we wisten al dat dit een langere zoektocht zou worden dan gedacht. Onze huge clubsandwich was denk ik een een 90 graden was geweest, nog nooit in m'n leven zo'n kleine sandwich gezien en het grappige was dat ie echt duur was en dat we ook nog voor de zo propere vochtige handdoekjes die we erbij 'kregen' moesten betalen! Als echte Nederlanders weer even opgelost... :) Nog even het Beachleven verkend voordat we het 'koude noorden' ingaan. Daarom hadden we de partyboat geboekt 4 islands hoppen. We hadden nog zo goed gevraagd bij ons hotel, komen we dan wel in de backpackers boot niet 1 of andere opa en oma boot. Nooooo dit was de boot! Tijdens de pick up, kwam dus oma nr 1, opa nr 1, 3 koppeltjes, oma nr 2 en opa nr 2. Dat iedere keer maartje en ik elkaar al aankijken.... We kunnen elkaar echt lezen en schrijven. Woorden zijn niet nodig, blikken zijn al genoeg en zelfs tegelijk hetzelfde zeggen (woorden/zinnen!) en natuurlijk de humor en creatief zijn in oplossingen.... Allebei hadden we al bedacht, no way dat wij in deze boot gaan. Dus we hadden al zonder toestemming ons op de backpackersboot geplaatst :) hihi. Met de jeugd! Lekker gesnorktelt, gezwommen, bier gedronken jeeeeejjj (not!) en op z'n Vietnamees gekaraoked. Ieder land moest naar voren komen om een typisch eigen land lied te zingen en de leuke Vietnamees zong zelf nog het hardst echt genieten!! S avonds met een leuk groepje kaartspel gedaan en maar weer de kroegjes ingedoken. Weer als 2 dolle op de dansvloer staan hossen, zo gezweet dat het tijd was om te gaan.

Hoi An! hier zouden we Chinese/vietnamese new year 10 feb. gaan vieren! Echt een prachtige stad. Zo sfeervol met alle lampionnen, marktjes, mooie rivier en cafeetjes eromheen. Het stadje staat ook bekend om goedkoop je zelfontworpen kleding te laten maken, voor echt weinig geld. Alle 2 prachtige jurkjes laten maken for new years eve =) (stiekem ook nog een kokerrok en een jurkje laten pimpen :)) Heel typisch zijn we alle 2 die dag bekenden van thuis tegen gekomen. We wisten echt niet dat we elkaar ergens zouden kruisen. Op straat komt Maartje een koppeltje tegen Niels en Anniek waar we die avond gezellig mee zijn gaan eten en wat gaan drinken. De eerste de beste kroeg lopen we in en ik loop zo een jongen tegemoet die ik ken van Denbosch. Zo leuk!! Die avond lekker gezellig wat gedronken en bijgekletst met z'n alle en zo hebben we elkaar daar nog wat gezien en gechilled op het strand. Ook nog hele leuke gezellige en grappige Franse jongens leren kennen waar we 2013 dus voor de tweede keer mee hebben gevierd! Prachtig vuurwerk!!!!!!! Heel typisch begon klokslag 12 uur de regen met bakken uit de lucht vallen, wat voor ons de pret niet kon drukken! Bovendien...... Moesten onze jurkjes toch nog gewassen worden ;-) en zo zijn we als ver(be)zopen katjes de avond doorgegaan. Wat hebben we toch genoten in Hoi An!

Van Hoi An zijn we naar het plaatsje Hue gegaan wat achteraf niet de moeite was... Liever nog in Hoi An gebleven..maar we hebben 'de Pagoda' gezien en weer ruzie gehad om een scooter en ons hotel. Op een of andere manier weten ze precies te klagen wanneer het ons totaal niet uitkomt. Daarom maar s avonds heel leuk met z'n tweetjes een movie night Friends met Benefits gekeken wat het slechte saaie weer had goed gemaakt. De laatste dag 14 februari eerst lekker verbrand in de zon en ons alvast voorbereid op een roodgloeiende mailbox......Nou niet dus. Gelukkig bleek al de post nog naar mijn Nederlandse adres gestuurd te zijn hihi ;-)

Hanoi. Ha Long Bay!!!! <3 Vanaf hier moet het echt heel koud zijn. Jas-weer en die hebben we uit protest niet meegenomen. It's raining mennnnn.... Helaas echte druppels en geen men :-) Eindelijk mijn regenjas kunnen gebruiken die ik al 3 meedraag en niet heb gebruikt, gelukkig! * Hier zouden we de cast away island tour doen. 3 dagen 2 nachten met backpackers door Ha Long Bay en verblijven op een onbewoond eiland. Ha long Bay is toegevoegd aan 1 van de 10 wereldwonderen dus we zijn weer eens bijzonder verwend en vereerd! We waren met een groep van ongeveer 20 mensen, uit Frankrijk, Engeland, Australië, California en Canada en het klikte zo leuk en gezellig met z'n alle. Eerst vaarden we rustig met de boot door het Mooie Halong Bay. Normaal gesproken zou je zeggen dat we slecht weer hadden, maar het had maar een beetje geregend en de mist die rondhing maakte het ook weer mooi! Je kreeg een beetje 'The pirates of Carribean' idee :) maar als je deze tour doet met alleen maar backpackers weet je dat het ook een andere wending kan krijgen.

Er waren regels. - don't say the word: 'mine' or 'ten'. Want dan moet je 10 push ups doen. Dus als iemand vraagt, who's this..? zeg je automatisch mine. En dan moet je opdrukken, ga je tellen... One, two, three enz en dan natuurlijk de ten! Of je trapt er zelfs ook nog in als je voor iemand anders gaat tellen. - drink met je linkerhand. Wordt je betrapt op drinken met je rechterhand moet je dus alles opdrinken wat je hebt. Heavvyyyyyy maar heeeeel leuk natuurlijk! Bij aankomst van het eiland werden we opgewacht door de groep voor ons en het feesten kon beginnen. Buiten al het gefeest ook actieve dingen gedaan, rockclimbing, Kayaking, wakeboarden, eten en toch een beetje slapen in de openlucht bungalows :) de volgende dag waren wij aan de beurt om de volgende groep op te wachten. Het was een boot met 40 personen en iedereen was vol verwachting aan het wachten wat komen zou. Normaal gesproken zijn de mannen altijd zoiets van 'kom maar op met de vrouwen' maar deze keer waren ze verdacht rustig..... Met een boottrapje kwam dan 95% man naar beneden gelopen en jaaaaaa deze keer hadden de vrouwen lol! Who runs the island?! Girls! En het werd nog erger..... Hihi S avonds was het ook echt een bijzondere nightview. Als je door het water liep of met je armen druppels proberen te wapperen dan begon het licht te geven. Of het nou het koraal was of de plankton, het was in ieder geval bijzonder! Sommige jongens dachten dat de vrouwen nog niet onder de indruk genoeg waren en probeerde zo op hun manier het eiland wat extra's te bieden. Wat ik later ook met jullie zal delen :) de foto's volgen dus nog!

Inmiddels 22 februari alweer gevlogen naar Bangkok en zo naar het eiland Koh Phangan gereisd per trein en boot om dan voor de eerste de enige echte Full Moon party mee te maken :) Daarna gaan we daar de andere eilandjes af in het zuiden van Thailand, moet prachtig zijn! (Alsof we nog niet genoeg moois hebben gezien)

Hopelijk heb ik jullie niet te lang in spanning gehouden, maar het is weer een lang verhaal waard. Heb het zelfs zo kort mogelijk gehouden. Hier gaat alles nog steeds very good! Misschien nog leuk om te vertellen ik heb mijn ticket naar Australië geboekt. Dus het is officieel na Azië ga ik back naar Ozzie :-D!!!!! Wel zonder Meertie :( Voel me wel steeds een verwend ding als ik een verhaal typ, maar ik geniet met volle teugen en ben zo blij dat ik de kans heb gekregen om dit samen met Maartje allemaal mee te maken. Heel veel liefs xxx!

1. Karel van Lanen:
    28 februari 2013
    Wat een verslag(en) dit keer wel lang geduurd maar toch, weer imponerend lees ik dit met veel plezier Iris. Ik was stom verbaasd toen ik de foto's zag van jou dat je aan het rockclimbing bezig was heel imponerend was toch wel trots op jou iris. Fijn dat jullie het zo leuk met elkaar hebben en dat jullie elkaar zo fijn aanvoelen dit laatste moet je niet letterlijk opnemen hA HA, Daddy's joke Wel jammer is dat Maartje niet meegaat naar australie wel fijn is dat je een weloverwogen beslissing hebt genomen om toch de oversteek te wagen voor een volgend "werkend avontuur"want ik denk dat je over een tijdje de bodem in zicht krijgt, als je daar bent kun je meteen informeren of ze nog een gezellige en very handsome painter nodig hebben want ik heb het hier met die lou en die regen wel gehad ha ha. Vond keileuk om weer iets van jullie avontuur te kunnen genieten, ik hoop dat ik je snel weer kan zien en horen via skype (moet je mij interessant horen doen ha ha ) love you till soon love you daddy cool.xxxx
  2. Vera:
    2 maart 2013
    Oh,valt mee,hebben niet zo lang gewacht op julie avonturen!En wat denk je ,gaat me allemaal te snel,nog maar even naar Ozzie.Possy!!!Laat al je kleren daaren stop Maartje in je Backpack,slot erop en...mee naar Ozzie! Heel simpel!!!!!xxxx
  3. Irene:
    5 maart 2013
    Iris weer genoten van jou verhalen.zijn zelf naar spanje geweest,een week met de kinderen en een week met hannie en sjan en mariette en de mannen natuurlijk.heel gezellig geweest allemaal en ook goed weer .alleen de laatste dag zijn hannie en sjan al om half 7 gaan vliegenen wij pas savonds om 20.00.de families vertrekken al heel vroeg en nemen perongelijk de sleutels van onze huurauto mee. Als tiny in het vliegtuig zit komt hij erachter dat hij onze sleutels in zijn zakken heeft.denk je eens in hij moest helemaal naar voren tussen al die mensen die aan het instappen waren en moest zich er doorduwen naar de stuwardes en vragen of zij de sleutels bij de autoverhuur wilde afgeven,zou ze doen.vervolgens moesten wij met de taxi 100km naar het vliegveld om de sleutels te halen en met de taxi terug naar ons vacantiehuis wat gegeten endaarna weer terug voor onze eigen vlucht.o ja op het vliegveldwilde wij pinnen en is onze pas ingeslikt omdat we de verkeerde automaat hadden,was geen plnautomaat maar voor andere tickets,dus onze pas laten blokkeren,ook op je oude dag leer je nog wat iris.maar we zijn weer thuis en alles gaat weer zijn gangetje.volgende week hebben wij een workshop voor het personeel van het barbera het zijn 75 mensen dus we zijn druk bezig om alles bij elkaar te verzamelen,we zijn benieuwd hoe het zal verlopen.hou je op dehoogte.ik hoor dat je ook naar australie gaat,ga je misschien ook naar frank en lucie ze hebben een nieuw huis met zwembad in brisbane tip ha ha je weet maar nooitof het van pas komt.iris nog heel veel plezier en ik hoor het wel weer .groeten van ons allemaal. Irene
  4. Hannie:
    6 maart 2013
    Hoi Iris,
    Wat leuk om na zo'n lange tijd een reisverslag van jouw te lezen. Het duurt wel eventjes voor dat je dit allemaal op geschreven hebt, knap hoor. Ik heb er weer van genoten. Een kleine kanttekening wil ik toch wel op schrijven, hier op de bank zitten opa nr.4 en oma nr. 4 !! Wij willen best met jouw in een bootje zitten, of een keer gaan lunchen in, jawel, het 11de wereld wonder, dat in Schijndel staat, de glazen boerderij!!! Bij deze ben je uitgenodigd. Als je het Brabants Dagblad mag geloven komen er hier veel Aziaten en Chinezen, om naar dit wereld wonder te kijken en er foto's van te maken.
    Dus als je thuis komt val je niet in een zwart gat, maar gaan je excursie's gewoon door!! Al maanden is het hier koud en grijs, maar nu is het hier al een paar dagen lekker weer.
    De zon schijnt en het is rond de 17 graden.
    Het is alleen een beetje jammer, dat het in het weekend weer kouder gaat worden, met kans op sneeuw.
    Nou, daar ben ik helemaal klaar mee!
    Dus, lekker Chillen op het terras bij de glazen boerderij is weer voorbij.
    Blijf genieten,
    Heel veel lieve groetjes van Henk en Hannie.
  5. Betsie Cromsigt:
    6 maart 2013
    Hoi Iris,

Wat een verhalen! Jullie vermaken je goed samen!
    Heerlijk om je verhaal te lezen.
    Fijn dat we op deze manier mee kunnen genieten!
    Heel veel plezier nog!
    Groetjes Betsie Cromsigt
  6. Iris:
    11 maart 2013
    Hoi lieve fans!
    Papa ze hebben hier zeker nog wel een goede schilder nodig die very good english spreekt dus dat zit wel helemaal goe!

Mam ik heb al een groot hangslot bij en maartje weet nog niet dat ik haar gewoon ga vastketenen ;-)

Irene ik heb stiekem wel moeten lachen, zo maak je inderdaad ook nog is wat mee! maar zo heb je toch nog wat meer van Spanje gezien en wat moest je anders in de tussentijd doen ;-) en die pinpas inslikken is niet zo aardig, maar is wel weer goed voor de portemonnee. Het is dat ik hier niet zonder kan, anders was het wel een goede tip voor mij :)

Hannie opa en oma nr 4 zijn helemaal leuk! 4 is toevallig alle 2 ons lievelings getal en ik heb nog nooit in mijn leven een glazen boerderij gezien' klinkt dus kei gezellig! dus ik denk dat ik maar snel een stedentripje naar Schijndel ga boeken. :-)

Dankjewel Betsie en dat doen we ook nog lekker genieten! Nog een week Thailand en dan gaan we op naar Maleisië. Wel geschrokken van het Borneo verhaal, hopelijk is het snel opgelost!

Geniet nog maar heel eventjes van de sneeuw, want dat missen we stiekem wel een beetje!
    En dan is het alweer tijd voor de lente! En paaspop?!

Ik houd jullie snel weer op de hoogte!!

Dikke kus en liefs uit Koh Lanta
  7. Hannie:
    14 maart 2013
    Hou Iris,

Ik heb zojuist de brievenbus leeg gemaakt, en trof daar een heel lief ansicht kaartje van jouw aan tussen de post.
    Erg leuk, dank je wel.

Groetjes Hannie.