Very merry Christmastime (everybody) in Vang Vieng!!

31 december 2012 - Vang Vieng, Laos

22 dec/27 dec

Na het plaatsje Luang Prabang stond Vang Vieng op de planning. Dit is the Place to be in Laos. Het is een heel knus plaatsje met overal lounge restaurants en bars. Bij iedere lounge plek hingen flatscreens met daarop het tvprogramma Friends afgespeeld. Ik ben echt zo fan van friends!!!
 dus ik heb daar echt alleen al genoten door naar de tv te kijken. Dus vaak iets eten en drinken bij onze favoriete loungerestaurants. Daar werkte ook hele lieve mensen!
Hier zouden we dan onze kerst door gaan brengen. Onderweg in de bus van Luang Prabang naar Vang Vieng hadden we al een paar leuke mensen leren. Een Nederlands koppel, Norwegian boys en een Duits en Canadees meisje.
Het grappige van de Nederlandse jongen was dat ie vertelde dat hij door heel Nederland podia bouwt. Ooit weet je, wat ik nu ga zeggen heeft toch geen zin, maar ik dacht doe het toch. 'Ow mijn broer doet dat ook!'. Oh h hoe heet je broer dan? Die heet Bjorn! Bj v L?! Ging het dan weer. Ja!!!!
Hij kende die dus en had er vaak mee gewerkt. Was zo leuk :-D de wereld is echt klein hoor!

* Maar goed kerstavond begon goed. Kortsluiting. Overal was de stroom uitgevallen. Alles helemaal donker. Het was dus eten en daten in het donker.
Met zijn alle gingen we een drankspelletje doen. Heel simpel, maar toch veel plezier. Het ging zo.  Op hetzelfde ritme sla je met je handen op tafel, 'Tell me' trommel trommel, 'The name of' trommel trommel, 'different.....' Trommel trommel... En dan moest je zo snel mogelijk iets bedenken en wanneer je dus stil viel was het drinken geblazen.
Op het juiste tijdstip gingen de lampen weer aan en waren er ook een paar leuke kerstmannetjes aangeschoven, die waren ons gelukkig niet vergeten ;-)
Op met de kerstmannetjes en hun rendiertjes naar de Moonbar.

Maar waar het vooral om draaide in Vang Vieng is het tuben. Dan ga je met een tube door de Mekong rivier en zo laat je steeds van bar naar bar drijven. Daar staan de biertjes en de cocktailtjes al klaar. Ook hier hingen overal ziplines, maar de rivier is niet zo diep en ook is de stroming van de rivier echt sterk.
Je raadt het al, dit is niet voor iedereen even verstandig als er (heel) veel alcohol in het spel is.
Heel erg maar ze hebben de barren van de Australische gouvernement moeten sluiten want er gaan jaarlijks tientallen mensen dood daar. Schrikken he!
En dit hebben ze net besloten voordat we daar aan kwamen. Een heel verstandige beslissing, maar toch jammer dat we niet van het apenkooi sfeertje hebben kunnen proeven.
Maaaaar dat heeft bij ons de pret zeker niet mogen drukken!

* Eerste kerstdag zijn we met een groep van 20 gaan tuben, allemaal voor ons eigen drank gezorgd en een drybag (die blijft natuurlijk niet droog, maar toch ;))
Gingen we dan aan elkaar geknoopt drijvend de rivier over.
Bij het eerste stukje land werden gewaved dat we aan moesten stranden. Dat hebben we toen uiteindelijk met veel moeite gedaan, want die stroming stopt niet met stromen als je naar de kant wil. Dus kei hard zwemmen in de stroming.
Daar met z'n alle gezellige middag van gemaakt met (drank)spelletjes. Even voor de duidelijkheid we zijn geen alcoholisten, we zijn gewoon echte backpackers hihi. Maar ik ben vaak niet zo goed in van die frisbee spelletjes dus ik heb goed geobserveerd. Op een gegeven moment zag ik Maartje als een echte loner tussen opgestapelde tubes in de hoek staan. Ik ging even checken wat ze aan het uitspoken was. Ze had straf want ze had het spel niet goed gespeeld en had dus een time out en moest dus daar voor straf gaan staan.
Maar we hebben thuis beloofd, laat elkaar nooit alleen. Dus ik besloot als een echte vriendin, mee die straf uit te zitten. Dus dan maar samen tussen de opelkaar gestapelde tubes. Na wat gedraai en wat gewring stonden we stevig, dachten we....... En daar gingen we dan in slowmotion boooooeeeeeemmmmm gestrekt met al die tubes om ons heen op de grond :- D   de grootste slappe lach natuurlijk en later nog heel veel napret om gehad.
Na wat dansjes op goeie muziek en paar hele dikke knuffels aan de liefste en mooiste puppy's ever, was het echt weer tijd om verder te gaan met tuben naar het eindpunt.
We waren namelijk bij de eerste 5 min al uitgestapt en het hele tuben zou 1 uur duren. De zon ging al onder en jaaaaa het werd echt koud!!!
De stroming was nu nog sterker ;-) en we konden niet meer in onze tube blijven hangen. Overal rotsen die tegen je kontje aan klotsen en Maartje verloor haar tube en dreef als een opblaaspop maar door en ik had haar tube nog zien te vangen. Maar ik had toch liever maartje mee naar huis dan die tube. Dus proberen te stoppen in het water, maar de stroming was zo sterk het lukte echt niet, dus m'n voeten tegen iedere rots aangeknald en maartje kwam maar niet overeind.
Gelukkig hadden we een grote donkere Californian bodyguard bij die ons veilig aan de kant hadden gebracht! We hadden gezegd dat we dit ritje echt NIET meer af zouden maken.
Snel de tuc tuc in en een warme douche en een hapje eten met de dutchies en gewoon weer door naar de Fat monkeys bar.
Dit eindigde als desperado's naar de Moonbar met een hele club, maar wij hebben meer rondgelopen en rond gedwaald.

* Tweede kerstdag! Vandaag is mijn zusje jarig. Al de tweede keer dat er niet bij ben :( we hadden wel leuk geskyped! Had de jarige job en d'r lover, mammie en visite nog gezien ennnnn m'n konijntjes :)

Na 3 avonden als echte Brabanders gefeest, hadden we het de vierde dag erg zwaar mee. Het was bewolkt! Eerst onze roes uithangen bij de loungebar met natuurlijk Friends kijken en heeeel veel eten!
Besloten we toch iets nuttigs van onze dag te maken. Deze keer zouden we naar de Blue Lagoon lopen. Dat is maar een uurtje. Dat doen we wel ff.
Natuurlijk weer helemaal verkeerd gelopen, inmiddels 2 uur later...
Eenmaal aangekomen bij de Blue Lagoon. Het is daar zo mooi!!! Echt zo'n elfjes waterplaatsje, met schommels en mooie blauwe kleur water, waar je wel een duik in moet nemen als je 2 uur hebt gelopen.
Lekker wat gelegen, maar we droogden niet meer op want de zon was al verdwenen.
Dus besloten we de tuctuc maar terug te nemen. Normaal betaal je voor heen en terug. Nu hoefden we dus alleen maar terug. Maar die slimmeriken proberen overal hun slaatje uit te slaan dus geen uitzondering voor dezelfde prijs terug en anders maar weer lopen dames.
Weer Lopenn.... Echt niet! Toch maar de tuc tuc. Maar wat doet die grappenmaker, hij stopt bij de eerste brug en dat wil zeggen dat we zeker nog 3 kilometer moesten lopen! We waren natuurlijk kwaad, dat we hier dus mooi niet intrappen en zeker niet voor betalen. Dus wij stappen uit de tuctuc en gaan op weg naar het centrum. De man wordt laaiend en dreigt met de politie. Wij zeggen nog, je belt de politie maar dat kunnen wij ook!
Maar een paar minuutjes later kwamen dan toch echt 2 mannetjes in groene uniformpjes ons halen. Jup we moesten op tweede kerstdag mee naar het politiebureau.
Na ons verhaal gedaan te hebben en een paar smiles verder, mochten we het bureau verlaten zonder die stomme tuctuc chauffeur te hoeven betalen.
dus wij rennen naar buiten...... 'freeeedoommmmmm' en lachen!!!
oh oh komt weer een groen uniformpje op een scooter ons halen. En maar weer mee naar het bureau... helaas we moesten toch het geld betalen voor die stomme chauffeur.
Gelukkig mochten we het politiebureau wel gewoon zonder gevangenis verlaten en hopelijk ook het land Laos..... ;-)

Na een heftige tweede kerstdag hadden we hele erge honger en hadden we een echt kerstdiner besteld. Een grote cheeseburger met frietekes! Daarna maar weer naar de FatMonkeys bar, wat geen latertje meer was geworden. Wel hebben we genoten van Charlie and the dance factory. My god, wat kon die jongen 'dansen'. Heeeeerlijk om naar te kijken. Hij dacht dat net breakdancing was? Maar het was meer een combinatie van tapdancing en ballet.... Geweldig!!!

We hebben dus Hele fijne kerstdagen gehad :-) natuurlijk heel anders en het echte kerstgevoel krijg je hier niet maar zeker genoten en veel aan iedereen thuis gedacht :)
De kerstfotootjes enzo komen later, want die heeft maartje en andere friends :)

*************************
Hebben jullie ook allemaal een leuke kerst gehad?! :-)
Bedankt dat jullie altijd zo leuk reageren op mijn verhalen, heel leuk om dat dan weer te lezen!!

Lieve iedereen alvast een gelukkig nieuwjaar toegewenst en dat 2013 een mooi jaar mag worden met Heel veel goeds en gezondheid!!!
Liefs xxx van the four thousand Islands Iris en Maartje
                                 *************************

1. Hannie:
    31 december 2012
    Hoi Iris,

Weet je waar ik aan moet denken, bij het stukje," over al rotsen die tegen je kontje aan klotsen???"
    Ja... Je raadt het al, jaren terug zat je op een sleetje, en wat waren toen jouw woorden " au au mijn kontje". Dit blijft dus leuk, ook al is het op verschillende locaties gebeurd.
    Wij zullen vanavond ook proosten op jouw (jullie).
    Blijf genieten.

Groetjes Henk en Hannie.
  2. Karel van Lanen:
    31 december 2012
    Heb jan smits en josien Smits ontmoet gaan naar thailand op vakantie en hopen dat ze jullie ontmoeten ik heb wel verteld dat jullie op het moment in Laos vertoeven maar het toeval kan zo maar de kop op steken zo ....you see enjoy your trip and continue jour "trip"love you daddy xxx
  3. Betsie Cromsigt:
    1 januari 2013
    Hoi Ireis en Maarjte,

Wat een gezellige Kerstdagen hebben jullie gehad, met bijna een gratis overnachting ( op het politiebureau)! ha ha
    Gelukkig goed afgelopen.
    GELUKKIG NIEUWJAAR EN HEEL VEEEL GELUK, LIEFDE EN GEZELLIGHEID IN 2013!

Doei Betsie Cromsigt
  4. Judy-Ann Smulders:
    2 januari 2013
    Hoi Iris en Maartje,

Wat ziet je site er super uit, leuk om zo op de hoogte te blijven van jullie belevenissen!
    Blijven genieten samen en dat 2013 een mooi jaar wordt!

Liefs
    Judy-Ann
  5. Judy-Ann Smulders:
    2 januari 2013
    dikke knuffel, (ik moest nog iets schrijven om aan te vinken dat ik op de hoogte gehouden wil worden)
  6. Andre en Maria:
    3 januari 2013
    Hoi Iris,
    De allerbeste wensen voor 2013
    Leuk om al je verhalen te lezen. Jouw jaar begint in ieder geval niet saai!!
    groetjes, André en Maria
  7. Irene:
    4 januari 2013
    Iris wat maak jij veel mooie dingen mee het is elke keer weer spannend wat jij toch allemaal moet doormaken op die wereldreis van je .Toch ben ik blij dat ik er niet altijd bij ben met al die dingen die jullie doen,dat is toch ook wel erg vermoeiend en spannend of niet dan.Dan is die reis naar Rome pinuts geweest ha ha ha . Iris zul je nog veel spannede verslagen schrijven,ik lees ze met plezier hier in dat koude holland en blijf graag op de hoogte van jou reis.Vele groeten van ons Rijn Irene doeiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
  8. Iris:
    4 januari 2013
    Wat een leuke reacties allemaal dankjewel!! :-)!

Nou paps wie weet! De wereld is echt klein, gister weer een bekende uit Schijndel tegen gekomen in Cambodia.

En Hannie ik heb gewoon tranen van het lachen gehad. Auw auw mijn kontje! Dat vergeet ik zeker nooit meer, wat een plezier op de slee en blijft dus inderdaad op iedere locatie en leeftijd leuk hihi

Allemaal de beste wensen!! Liefs xxx