Met de Slowboat naar Luang Prabang

30 december 2012 - Luang Prabang, Laos

17 dec/22 dec

Na de Gibbon experience kwamen we weer terecht in het plaatsje 'The middle of nowhere'. Er was niks te doen, waardoor je echt je tijd een beetje aan het uitzitten was. Gelukkig stond dus de Slowboat op de planning.
Dat betekend 2 dagen lang 8/10 uur op de boot samen op een tzweezit. Een hele lange zit. Maar aan de hand van de verhalen, vonden we het reuze meevallen en is de tijd nog best gevlogen.
Ondertussen hadden we heel mooi uitzicht en strandden we regelmatig aan bij bijna onbewoonbare eilandjes, waar dus wel echt geleefd werd. Heel boeiend en mooi om te zien. Elke keer kwamen de locals helemaal naar de waterkant lopen om naar de 'mensen' te kijken. Mensen wasten zich daar echt in het water en hadden verder echt niks. Dus door een beetje rond te kijken, mensen bekijken op de boot.. Was ook al een groot vermaak.
Wat heb je toch verschillende types rondlopen. Je kent ze niet, maar toch na 2 dagen weet je al genoeg. 2 Tsjechische alcoholisten die alleen maar whisky bijhadden verder geen bagage, Mr. Po die zogenaamd iedereen kende op de boot en maar high fives geven en tegenover ons zat een Frans koppel die ondertussen alle mogelijkheden qua 'ik weet niet hoe ik (stil) moet zitten', hadden gehad. Een echte German die een tweezit wist op te eigenen om zo breed mogelijk te gaan zitten en alsof te doen dat ie het niet doorhad dat hij het moeste delen. Mensen die toch dingen proberen, ookal staat er al met borden aangegeven dat het niet mag.
Op een gegeven moment komt een vrouw met geschreeuw en wat flinke dramatische gebaren dat de boot vol water loopt, dus zijn ze met man en macht de rest van de rit water uit de boot gaan gieten. Kortom genoeg gezien :)
De omgeving waar we doorheen vaarden was prachtig. Op een of andere manier lijkt het helemaal niet meer op Thailand, ookal is de oversteek zo klein. De mensen en de omgeving is echt gewoon anders.
Tussen de dagen in hadden we een overnachting voor 50000 kp  per kamer, dat wil zeggen 2,50€. Echt geen geld dus!!!! Maar dat was het dan ook wel waard. Het was net een broeikas voor kippen. De kamer was gemaakt van houten planken, tussen iedere plank was nog 1cm ruimte. Verlicht door tl buizen en je werd gewekt door haaien gekraai.

Eenmaal aangekomen in Luang Prabang staan de tuctuc en de hostel verkopers alweer te wachten, alsof de stoomboot van Sinterklaas komt binnenvaren. Alles is zogenaamd de goedkoopste en ze willen je spullen dragen, wat je niet kunt vertrouwen.
Wij (Frank, Tomas, Maartje en ik) gingen op zoek naar een Hostel. Dit is de eerste keer dat we bijna flauw vielen met die zware tassen op onze rug! Het zweet droop alle kanten op en we hadden gelukkig heel slim ervoor gekozen om de binnendoor weg te pakken over de markt. Het schildpadden tempo dus.

Maaaaarr daar kwam dan eindelijk ons hostel. Wij als echte professionals weer een goeie deal gesloten, maar karma was coming or way want wat voor geluid je s nachts door je hersenpan heen geperst kreeg??! We dachten even dat er buiten zich een eng drama  afspeelde, het leek op kleine meisjes gekrijs en het ging de hele nacht door. De volgende ochtend hadden we de schuldige gevonden. Het bleek een oude zwerfkat te zijn, die waarschijnlijk ieder bot in z'n lijf had gebroken en alleen al met ademen moest janken. Verschrikkkkkelijk geluid.
(Het staat op video) Nu kunnen we erom lachen :- D

De dagen in Luang Prabang hadden we veel opgetrokken met de jongens uit Breda. Flank en Tomas. Met z'n alle de 'r' ingerolen voor de 'l' en samen veel uit eten geweest en chillen @ de Utopia bar.
Tomas zijn verjaardag gevierd in een echte locale discotheek. Dit is de eerste keer dat we ons echt NIET op ons gemak voelde. Het waren echt alleen maar Aziatische mensen en wij als Westerse staken natuurlijk overal bovenuit. Na wat cocktail glaasjes uit een flinke vissenkom en gefeest tot klokslag 00.00 waren we het alweer vergeten. Die avond ben ik nog 3x uitgenodigd voor kamer 6. Ik denk wat zegt die man toch de hele tijd? Hij zat maar te wapperen met zn sleutel en te wijzen naar een deur. Maar dat aanbod heb ik vriendelijk overgeslagen. .... Noooohankuuu!!
De Bredaase boys waren nog steeds in voor een feestje en zo zijn we met z'n alle met de tuctuc naar de bowlingbaan gegaan. Bowlen met heel veel bier en cocktailtjes is echt heeeeeel grappig. Iedere keer denk je nou ga ik een strike gooien jonge en dan is ie bij de eerste meter al in de goot. Of bij de meest mislukte gooi ooit komt er een strike aan. Een erg geslaagde verjaardag!
Bij terugkomst als 2 malloten op de gesloten hekken van ons hostel staan bonken (5min lang) even iets verder gekeken dan onze neus lang was.. We sliepen bij de buren.......... 8-)

Luang Prabang was echt een heerlijk plaatsje! Vooral na ongeveer een week doorgebracht te hebben in the middle of nowhere, kom je in een heel sfeervol plaatsje. Alles is aan de waterkant, heel mooi! Helemaal verlicht met lampionnen en andere sfeerverlichting. Ook hier kon je zien dat er kerst werd gevierd, mooie versierde kerstboompjes erbij.
Iedere dag een geweldige markt met allemaal zelfgemaakte kleding, tasjes, portemonnees, beeldjes, lampionnen, en lekker eten... Gewoon heerlijk om alleen al doorheen te lopen. Volgende keer moesten we ons geld thuis laten, want ik denk dat we weinig kraampjes hebben overgeslagen zonder iets te kopen. :-)
Verder hebben we daar rondgefietst en rondgescooterd en zo het hele plaatsje verkend. Met de scooter gingen we naar de waterval. Inmiddels al best veel watervallen gezien en je maakt toch steeds een voorstelling hoe het eruit zou zien.
Deze was boven verwachtingen!! Zo mooi, helder turquoise kleur water en je kon lekker in het water zwemmen. Kleine watervalletjes liepen over in grote watervallen en van die mooie bomen met grote wortels eromheen. Je kon ook van de waterval af springen...
Dit hebben we tot op het laatste moment toch gedaan! We vonden het echt zo spannend, maar toen we eenmaal hadden gesprongen en weer boven water kwamen was echt zo leuk gevoel! En maar lachen en maar woooowww roepen! Ik denk dat dit voor ons een soort nieuwjaarsduikje was :-)

Na de waterval was het weer tijd voor onze scooter. Het was echt een hele gave scooter! leek heel erg op een vespa. dus Toet toet toeter we namen iedereen die mee wilden mee op onze scooter. Ije Ije ije samen van de berg af rijden. De kindjes helemaal happy en wij ook :-)
Doorgereden naar de viewpoint voor mooie zonsondergang en dat was het ook! De echte felle zon veranderde langzaam in zo'n feloranje vuurbal die daarna heel Luang Prabang sierde. Iedereen kwam kijken! Ook de muggen.......
Oh jee ik was aangevallen door muggen niet te geloven, ik denk dat ik wel 30x was gestoken die sneaky beestjes. (Niet heel raar hoor, overal wordt je hier aangevallen als je je niet goed insmeerd)
Daarna zijn we heerlijke Belse frietekes met echte Belse bierstoofvlees gaan eten, heeeeeeerlijk na een rijstdieet :-)
De laatste dag hebben we heel de dag aan het zwembad gelegen. Lekker niks gedaan en de Bredaase jongens zijn ook wel goed in luilakken, dus die hadden gezellig meegedaan. Maartje en ik hebben wel afgesproken, als we naar het zwembad gaan moeten we als we er in gaan 10 baantjes zwemmen en als we weer weg gaan ook 10 baantjes zwemmen. Daar hebben we ons nog steeds aan gehouden.
En yoga poging fail#10

De volgende dag was het tijd voor waxi waxi en taxi taxi naar net volgende plaatsje Vang Vieng!!!

1. Hannie:
    30 december 2012
    Hoi Iris,

Een kamer van plankjes gemaakt, waardoor je naar buiten kan kijken, lijkt mij nou niet de ideale slaapplaats. ik vindt het al verschrikkelijk als er een vlieg om mijn oren aan het brommen is. Dat je daar dan nog slaapt? Maar goed, na zo'n bowlingfeestje zou je in een 5 sterren hotel nog beestjes zien!!
    Leuk je even gesproken en gezien te hebben, op de verjaardag van Merel.
    Wij wensen jouw alvast een hele fijne jaarwisseling, en de allerbeste wensen voor 2013.

Veel liefs en een dikke nieuwjaarsknuffel,

Henk en Hannie.
  2. Betsie Cromsigt:
    30 december 2012
    Hoi Iris en Maartje,
    Jullie maken het wel mee daar, 30 muggenbulten en leuke mensen ontmoeten!
    Wel een heel verschil.
    Het ene erg leuk, het ander minder leuk maar die muggenbulten gaan ook wel weer weg.

We wensen jullie een hele speciale jaarwisseling in Laos.
    Een jaarwisseling om nooit te vergeten!
    En natuurlijk een geweldig 2013!
    Maar dat kan bijna al niet stuk als je zo met een mooie reis verder kunt gaan.

Heel veel plezier nog.Doei

Lieve groetjes Betsie Cromsigt
  3. Vera:
    4 januari 2013
    Ik merk wel dat jullie niet zo snel uitdrogingsverschijnselen krijgen,jullie drinken genoeg. Ga zo door!!
    Maar goed dat jullie vast oefenen voor de nieuwjaarsduik
    in 2014,maar of dat in ons kikkerlandje zal worden!?
    Je verhaal is weer prachtig!!!XXXXXXX
  4. Merel:
    7 januari 2013
    Jullie blijven me verrassen!! Wat een avonturen... Wie weet ga ik er nog wel onderdeel van worden ;) jullie laten me weten wanneer de filipijnen er tussen passen he :) Love you both!