Op weg naar The Gibbon experience

19 december 2012

Van Chang Rai naar Laos!! The Gibbon Experience
11 dec/ 17 dec

Na 3 hele fijne weken in het noorden van Thailand, is het tijd om naar Laos te gaan. Van Chiang Mai hadden we de local bus genomen naar Chiang rai.
Ook 1 van die momenten dat je merkt dat ze in Azië niet van die westerse lange benen hebben, net zoals bij de toiletten.
De toiletten worden hier doorgespoeld door middel van emmertjes water, dat wist ik al. Wanneer ik bij het station naar de toilet ging, leek wel of dat ik aangevallen werd door mijn buurvrouw op de wc naast mij. Er kwamen alleen maar emmertjes water onder haar toilethokje vandaan, die over mijn voeten stroomde! Ik probeerde het te ontwijken maar viel niet mee als je hurkent boven de toilet moet hangen. Ik vertelde later tegen Maartje en die had ook al oorlog op het toilet! Blijven rare vogels af en toe de Aziaten :)
Een tussenstop in Ciang Rai waar we de white tempel hadden bezocht met Steven uit Miami. Een hele mooie maar vreemde tempel, leek wel of er zelfs een beetje spot van de hel in verwerkt was?! Wel een indrukwekkende tempel om te zien (verrassend!)
We waren er met de tuctuc naar toe gegaan en zouden ook weer opgepikt worden, maar de tuctuc bleef te lang weg naar onze zin (waarschijnlijk omdat we alle 3 iets verkeerds hadden gegeten, spicy fooooddd) en besloten we maar te gaan liften. Na 3 lamme armen en slappe duimen, zijn we dan toch maar met de taxi naar het busstation gegaan.
Hier zouden we de bus pakken naar Chion Kong en daar dan met het transportbootje naar de overkant, Laos!!!

Na 100 paspoortcontroles zijn we dan eindelijk in Laos!
Van batt naar kipp geld. Van wat beter Engels naar wat minder goed Engels. Hier wordt de 'r' heel typisch als een 'L' uitgesproken. Wat natuurlijk weer erg grappig kan zijn. Iles en Maalje, pay 'seppelate?' Yes pay seppelate :-D
Hier verblijven we in het hostel van 'mama'.
Een heel lief oud pittig vrouwtje, ze ziet er schattig uit maar heeft d'r mondje wel klaar hoor. 70 jaar oud, wat je echt niet kan zien! Zo strompelt ze maar op en neer in d'r toko, met alles en nog niks bezig! Verder weet ze alles al over d'r gasten te vertellen, kortom echt een leuk mens!
We zouden eigenlijk de volgende dag meteen The Gibbon experience gaan doen. Natuurlijk na 4 x dubbelcheck via de mail, blijkt er toch een foutje te zijn gemaakt. We waren toch bij de normale ingepland in plaats van de waterfall.
Na even doorzetten, mochten we gelukkig toch mee met de waterfall group!! Yes!

14 dec/16 dec The Gibbon experience.
Dit is echt de excursie van Laos. Hier ga je ervaren hoe het is om als 'Gibbon door de jungle te gaan'. Ook was het de insteek om Gibbons te zien, maar die worden bijna nooit gespot.

Dag 1.
Om 8.30 kregen we het informatiefilmpje over hoe het 'zippen' dan in z'n werk ging. Normaal altijd beetje overdreven die veiligheidsinstructies op film, maar nu bleek wel dat het maar goed was!
We waren met een groep van 10, na de film werd verteld dat er een fout was gemaakt en dat er nu 2 meiden (wij rondkijken, wie dan;) bij de groep waren gezet. Dus van 8 naar 10 mensen, maaaar er zouden genoeg spullen aanwezig zijn (off course ;)). 8 Nederlanders en 2 Canadese, gezellig groepje. Echt vanalles wat zeg maar.
Eerst een ritje op naar de jungle in Laos. Met z'n alle in een open jeep. Er konden een paar in de auto zitten en er konden er 6 buiten in de kou gaan zitten. 3x raden waar wij waren gaan zitten?
Buiten natuurlijk.... Niet dus hihi! We waren lekker warm in de auto gaan zitten en zo ook deze keer weer hobbel de bobbel op en neer in de auto. Af en toe achterom kijken of de rest oké is, dat was dus niet echt, maar blijft leuk om te zien! We reden over stukken en door stukken dat je af en toe echt dacht , daar kunnen we echt niet met de auto door....... Tuurlijk wel ;-)
Het water doorscheuren met de jeep, benen strekken en de hike kan weer beginnen!
Eenmaal bij het eerste boomhutje aangekomen, kregen we onze teugels en veiligheidsriemen aan. De eerste zip kwam er aan. We hoorden wat gemompel.
Och verrek... Het is de guide, hij was aan het 'uitleggen' met de grootste hangover die bestaat. Het enige wat we hoorden was, 'gween' mmmm mmm mmm Huhu mmmm huh 'jellow' mmm huhu mmm huh zzzzzzzzzzzz zzzzzzz en volgens mij was ie alweer buiten westen. Niks mee te beginnen haha. Gelukkig waren er totaal 2 Guides, maar de ander kon geen Engels. Dus zo,waren we weer eens met Peppie en Kokkie in de jungle beland, die als 2 dronkelappen ons door de jungle leidde.
Maar.. bij de zip is dus de bedoeling dat je aan een kabel gaat hangen en met heeeeeel veel snelheid naar de overkant vliegt, zodat je hopelijk de overkant haalt! Wanneer je de overkant niet haalt, moet je dus als een aapje op z'n kop via de kabel naar de andere kant krabbelen. In het begin echt leuk! Maar als het elke keer gebeurt, wordt het wel vermoeiend om steeds naar de overkant te klimmen! Zoals je al verwacht... ik heb vaak naar de overkant moeten krabbelen....... Och zwaar leven he ;-)
Na een lekkere middag als aapjes door de jungle geslingerd en geklauterd, kwamen we aan bij onze laatste zipper. Deze zou snel zijn en dan moet je dus afremmen. Maar omdat ik nog geen een keer de overkant had gehaald, genoot ik dubbel van het idee dat ik deze keer gewoon de boomhut zou halen.
Een paar seconde van de boomhut vandaan, hoor ik 'remmenn!!' Voordat het bij mij doordrong... En ik zie Sander, die bij de ingang  van de Boomhut stond te filmen, een sprintje de trap opnemen....
Ennnnn daar kwam tarzan dus aangeklungeld, nog met gestrekte benen tegen de boomhut aan!! Maar hey, ik had de overkant gehaald! Dat telt he :-)

De boomhut was zo ongelofelijk mooi!!! En ook bijna onmogelijk, hoe kunnen ze zoiets maken??? We zaten echt heel hoog!!
De boomhut of eerder de boomvilla was voorzien van badkamertje, keukentje en een bovenverdieping. Echt geweldig! En de volgende ontdekking... 1,2,3,4,5,6,7 en 8 bedden? Zo ook de dekens, kussens, handdoeken, borden, kopjes en bestek... Dat moesten we weer als groep goed en vooral eerlijk oplossen.
De jongens waren zo aardig om hun bedden de 1e avond als echte heren op te offeren en de dames waren zo aardig om dat dan de 2e avond te doen :-)
Zo lag iedereen lekker warm tegen elkaar aan en lagen we in hutjes onder de muskietennetten, ik weet niet hoeveel meters hoog in de lucht en midden in de jungle. Prachtig!!!
'S nachts nog een paar keer wakker geworden van enge geluiden die rondom het bed vandaan kwamen, ik durfde maar niet te kijken!

Dag 2.
Niet iedereen had even fijn geslapen, de ander had het koud, de ander had geen kussen en de een had de halve jungle omgezagen. Wat de eerste dag nog allemaal zo indrukwekkend was, bleek de volgende dag ook de andere kant te laten zien. Naar de toilet gaan en douchen met zowat geen privacy, als je dus met z'n alle op een paar vierkante meters doorbrengt. Maar toch weer bijzonder om mee te maken! Zo ook het momentje dat ik na het (rijst)ontbijt mijn tanden als een zombie wil gaan tanden poetsen. Zo werd er alweer een paar keer gezegd 'Iris er zit iemand op de wc!', niet gehoord en voordat ik het zelf door had?!
Daar zat dan onze David gehurkt in z'n blote billekes naar buiten naar het uitzicht te staren (nog net niet fluitend de krant te lezen) en we schieten alle 2 in de lach!! Ja dat maak je op de begane grond dan weer niet mee ;-)

Dag 2 was weer begonnen om lekker als aapje door de jungle heen te slingeren. Helaas had dit aapje niet zo lekker geslapen, stront verkouden!!! Dat merkte je dan wel als je in 40 graden de berg op moet hiken, zweten zweten, ik heb nog nooit zo gezweet! We kwamen aan bij dan deeeee waterval, waar het ook voor hadden gedaan! In de lonely planet stond al, verwacht er maar niet veel van. Dat klopte :)
Met z'n alle een Frisse duik in het meertje. Maar dan ook echt een frisse duik, het water was ijskoud! Daarna met z'n alle gezellig geluncht.
Ik merkte toen helaas al dat ik niet meer echt opwarmde, oepsie echttttt strontverkouden en strontvervelend want je kan niet fatsoenlijk ademen.
Eenmaal aangekomen na liters zweten, weer een zo indrukwekkende boomhut om in te verblijven. Deze keer netjes de boomhut binnen gezipt :)
Ik ga zitten en m'n kop klopt als een gek en ben op bed gaan liggen en dat is niet veel meer geworden. S avonds nog een poging tot shithead kaartspel meegedaan, maar daarna toch maar weer m'n hutje ingedoken.
Weet je nog dat de dames zich de 2e avond zouden opofferen?! Nou dat was dus niet meer nodig, we hadden extra spulletjes geregeld, als echte dames :))
En Welterusten....

Dag 3.
Lekker geslapen in de jungle, het was koud en vochtig! Helemaal niet erg. Je hoorde de waterval hard stromen, alsof het flink aan het regen was. Heerlijk om zo wakker te worden.
Nog steeds strontverkouden, zo jammer dat het dan net weer daar moet gebeuren.
Na een lekker ontbijtje, zouden we de jungle weer uit hiken. Paar gave zipliners. Het is me 3 of 4x gelukt om de overkant te halen. Maartje was daar en tegen een echte tarzan!!! Die wist vaak de overkant te halen, wanneer de heren het zelfs niet haalde! Applausje waard :)
Paar muggenbultjes en ergens wat bloedzuigertjes, reuze spinnen en muizen verder.. en riviertjes oversteken, modderpoelen zien te doorkruisen met nog beide schoenen aan. Kwamen we weer aan bij het dorpje waar het ook allemaal begon :)
Schoenen nog even laten drogen in de zon en snel ons plekje in de auto weer reserveren :) en hobbel de bobbel met z'n alle weer naar het onbewoonde dorpje naar 'mama'.
Het was weer een super tijd  met een super groep!!

1. Betsie Cromsigt:
    19 december 2012
    Prachtige verhalen!
    Het is op en top genieten bij jullie!Heel gezellig verteld!
    Je wilt er bij zijn!!!!!
    Lekker blijven genieten samen.
    Groetjes Betsie Cromsigt
  2. Vera:
    21 december 2012
    En ben je nu net zo klein als die aziaatjes!?
    Want als je al verschillende keren tegen de boomhut bent aan geklungelb,ben je tot je knieen afgebroken denk ik.Groetjes!!!XXXXXXXXXXXXXXX
  3. Mariska:
    22 december 2012
    Super leuke verhalen om te lezen!!
  4. Hannie:
    23 december 2012
    Hoi Iris,
    Ik heb een paar reisverslagen gemist, maar ben intussen weer helemaal op de hoogte. Ook weet ik nu, hoe ik in het volgende leven terug zal komen, ja...................je raadt het al, als Iris.
    Ik ben duidelijk 30 jaar te vroeg geboren.
    Wij wensen jouw en Maartje gezellige dagen.
    Heel veel lieve groetjes vanuit een druilerig Schijndel.
    Hannie.
  5. Merel:
    7 januari 2013
    whahaha Tuurlijk echt weer iets voor jullie 2 extra maar niet langs de pot pissen!! En zo is dat als echte cheap ass Nederlanders.. jullie hebben er ook voor betaald! En zoals de brabanders zeggen er is maar 1 wc en we moeten met zijn twee! Ik hoef me in elk geval geen zorgen te maken over mijn sis, jullie vermaken je prima!! Hoop dat de verkoudheid ondertussen verdwenen is... Love u!!